فناوران سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران به منظور کنترل کانون‌های بحرانی ریزگرد و تثبیت شن‌های روان موفق به تولید مالچ‌های بیولوژیک شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  دکتر مهران کیانی‌راد، مجری پروژه تولید طرح مالچ‌های بیولوژیک در مورد امتیازات این طرح نسبت به سایر تولیدات در کشور گفت: در این طرح هزینه تولید محصول ارزان‌تر و به لحاظ اجرایی بسیار راحت‌تر از سایر مالچ‌هایی است که هم‌اکنون در کشور تولید می‌شود.

کیانی‌راد افزود: سهولت در پاشش و آماده سازی، سهولت در حمل و نقل، پایین‌تر بودن قیمت، زیست سازگاری با محیط و کمک به استقرار پوشش گیاهی از امتیازات منحصر به فرد طرح فوق است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران اظهار کرد: در همین رابطه سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران آمادگی کامل دارد برای مناطقی که مشکلات حرکت شن‌های روان و ریزگردها را دارند در مقیاس‌های مختلف، این پروژه را به اجرا درآورد.

کیانی‌راد افزود: در این طرح سه نوع مالچ ساخته شده‌ است؛ مالچ‌هایی برای مناطقی که کانون ریزگرد هستند، برای شن‌های روان و برای خاک‌های قلیایی و نمکی که در حاشیه مناطقی که تجمع نمک وجود دارد.

مجری طرح تولید مالچ‌های بیولوژیک در خصوص نحوه اجرای طرح گفت: کنترل کانون‌های ریزگرد و حرکت شن‌های روان طی سه سال با حمایت مالی معاونت امور ستادی ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست اجرا شد.

وی در توضیح مشخصات طرح اظهار کرد: مالچ‌های بیولوژیک ترکیبی از انواع پلیمرهای بیولوژیکی هستند که با تغییر در ویژگی‌ها و فرمولاسیون آن‌ها قابلیت استفاده در مصارف مربوط به حفاظت و تثبیت خاک را دارند.

کیانی راد خاطرنشان کرد: این طرح طی سه سال در مقیاس هکتار و در منطقه آران و بیدگل کاشان به منظور تثبیت تپه‌های ماسه‌ای منطقه به اجرا درآمد.

محقق طرح تصریح کرد: با توجه به نتایج اخیر اجرای طرح، یکی از محصولات به دست‌ آمده، قابلیت تثبیت بر روی تپه‌های شنی و استقرار پوشش گیاهی را داراست.