زن 36 ساله سوئدی که به دلیل عارضه ای ژنتیکی بدون رحم متولد شده بود با دریافت پیوند رحم از یک زن 61 ساله، توانست مادر شدن را تجربه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، زنانی که بدون رحم متولد می شوند باید برای همیشه با مادر شدن خداحافظی کنند. اما پزشکان این روند را با پیوند رحم تغییر دادند تا زنانی که بدون رحم متولد می شوند نیز بتوانند مادر شدن را تجربه کنند.

زن 36 ساله سوئدی که به دلیل عارضه ای ژنتیکی بدون رحم متولد شده بود با دریافت پیوند رحمی از یک زن 61 ساله که هفت سال پیش یائسه شده بود،  توانست مادر شدن را تجربه کند. فرزند این زن سوئدی یک پسر سالم به وزن 1.8 کیلوگرم است که از طریق جراحی سزارین به دنیا  آمد.

این زن سوئدی، یکی از 9 زنی است که در سال 2013 رحم پیوندی را از اهدا کنندگان دریافت کردند. در حال حاضر، 6 زن از این مجموع باردار هستند و احتمال تولد نوزادان بیشتری از این طریق نیز وجود دارد.

دکتر متز برانستورم از دانشگاه گوتنبرگ درباره این عمل جراحی می گوید:" این موفقیت توانست راه های جدیدی را پیش روی زنان جوانی قرار دهد که در حسرت مادر شدن هستند. "

وی افزود: "من و همکارانم در حدود 10 سال است که بر این پروژه متمرکز شده ایم. اما در رابطه با دفعات بعدی بارداری این زن باید گفت، وی تنها می تواند دو زایمان داشته باشد." 

دکتر متز برانستورم یادآور شد: "یک سال پیش از پیوند رحم، جنین هایی که از طریق لقاح مصنوعی بارور شده بودند در رحم کاشته شده و بعد از سه هفته منجر به بارداری موفقیت آمیز این مادر سوئدی شدند. این جنین در مدت بارداری شرایط طبیعی را سپری کرد اما مادر در هفته 31 بارداری با ضربان غیر طبیعی جنین به بیمارستان منتقل شد تا با عمل سزارین، اولین نوزاد از طریق پیوند رحم به دنیا آید. در حال حاضر، مادر و پسر در شرایط عمومی خوبی به سر می برند و مرخص شده اند."