درمان برخی سرطان ها بدون نیاز به برداشتن عضو، رفع تنگی مجاری ادراری کودکان بدون عمل جراحی و پیدا کردن سنگ کلیه با استفاده از سونوگرافی ازجمله دستاوردهای پزشکان محقق ایرانی است که برای نخستین بار در جهان گزارش و ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر عباس نصیری رییس انجمن اورولوژی ایران  این روش های ابداعی نتیجه تلاش پزشکان ایرانی است که با وجود اینکه در داخل کشور آموزش دیده اند همپای رقبای بین المللی پیش رفته و توانسته اند این روش ها را برای نخستین بار در جهان به نام ایران ثبت کنند.

وی با بیان اینکه 102 فوق تخصص در رشته اندویورولوژی در کشور وجود دارد، افزود: این متخصصان در تمام استان های کشور توزیع شده اند و درحال ارایه خدمات هستند.


** درمان سرطان مثانه بدون نیاز به برداشتن این عضو

نصیری گفت: تا پیش از این لازم بود برای درمان سرطان پیشرفته مثانه، پروستات و مثانه برداشته شود اما با روش ابتکاری پزشکان ایرانی قسمت بزرگ شده پروستات خارج می شود و بقیه جدار پروستات و مثانه حفظ می شود.

وی افزود: استفاده از این روش سبب می شود بیمار دیگر نیاز به نصب کیسه برای جمع آوری ادرار نداشته باشد و با حفظ توانایی روابط زناشویی حتی صاحب فرزند شود. این در حالی است که با روش های قدیمی این امر غیرممکن بود.

نصیری اظهار کرد: نتیجه این تحقیق در مجله بین المللی اورولوژی منتشر شده است.


** رفع تنگی مجاری ادرار کودکان بدون نیاز به جراحی

نصیری گفت: در این روش بازکردن تنگی مجاری ادرار بدون نیاز به عمل جراحی باز و به صورت غیرتهاجمی انجام می شود.

وی افزود: این روش نیز برای نخستین بار از ایران گزارش شده و در مجله بین المللی اندویورولوژی به چاپ رسیده است.


** درمان سرطان کلیه بدون نیاز به برداشتن این عضو

نصیری اظهار کرد: امروزه دیگر سرطان کلیه به معنای برداشتن کلیه نیست؛ بیشتر تومورهای سرطانی کلیه کوچک و در حدود چهار تا پنج سانتی متر است.

وی افزود:با روش ابداعی پزشکان محقق ایرانی تومورهای سرطانی کلیه تا اندازه هفت سانتی متر را می توان به طریق لاپاراسکوپی جراحی کرد.

نصیری گفت: در این روش کلیه برداشته نمی شود و تنها غده برداشته و سپس کلیه ترمیم و برای بیمار حفظ می شود چراکه بیمار با 2 کلیه، کیفیت زندگی بهتری نسبت به بیمار تک کلیه دارد.


** پیدا کردن سنگ کلیه با استفاده از سونوگرافی

نصیری توضیح داد: در این روش ابداعی برای پیدا کردن سنگ در کلیه بیمار، به جای استفاده از اشعه ایکس، از سونوگرافی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه خطر استفاده از این روش برای بیمار بسیار کمتر است، افزود: با استفاده از این روش حتی سنگ کلیه چند زن باردار را توانستیم دفع کنیم در حالی که این عمل برای زن باردار تا پیش از این ممنوع بود.

نصیری گفت: این روش نیز برای نخستین بار از ایران گزارش شده است.

به گفته وی، تمام این روش ها در حال حاضر در ایران بر روی بیماران درحال اجرا است.

رییس انجمن اورولوژی ایران در مورد چالش های موجود در حوزه رشته اندویورولوژی گفت: اندویورولوژی یک رشته وابسته به تجهیزات و وسایل است بنابراین درصورتی که این وسایل به خوبی تامین و در اختیار متخصصان قرار گیرد در کنار تخصص پزشکان ایرانی می تواند تحول بزرگی در حوزه درمان بیماران در کشور ایجاد کند.

بصیری افزود: شرکت های داخلی که توان تامین این تجهیزات را دارند در صورتی که مواد مصرفی مورد نیاز را تهیه و آن را در اختیار بگذارند، می توانیم ارایه خدمات بهتری داشته باشیم.


** اندویورولوژی

به انجام تمام جراحی های حوزه اورولوژی به صورت بسته و غیرتهاجمی از طریق دستگاه های لاپاراسکوپی یا دستگاه آندوسکوپی، اندویورولوژی می گویند.

در رشته اورولوژی جراحی های غده فوق کلیوی، کلیه، حالب و مثانه، جراحی های سنگ، مثانه و اختلالات مادرزادی دستگاه اداری به صورت باز صورت می گیرد.

اما در اندویورولوژی این جراحی ها به صورت بسته از طریق مجاری ادراری یا از داخل شکم از طریق سوراخ های لاپاراسکوپی و با عوارض کمتر انجام می شود.