مدیرعامل شرکت دانش بنیان 'اکسیر نانو سینا' گفت: سازمان جهانی بهداشت از ژل 'سینا آمفولیش' برای درمان سالک استقبال کرده و در این راستا مصوبه ای از سوی این سازمان با مرکز بیماری های پوست و جزام دانشگاه تهران منعقد شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمد رضا جعفری روز سه شنبه در حاشیه هفتمین جشنواره فناوری نانو افزود: ژل ' سینا آمفولیش' برای درمان سالک محصول دیگری از این شرکت دانش بنیان است که مراحل پایانی خود را می گذراند.

وی بیان کرد:تولید این دارو علاوه بر استفاده در داخل کشور از سوی سازمان جهانی بهداشت نیز مورد توجه قرار گرفته است ، پماد ' سینا آمفولیش ' در درمان سالک و بیماری های قارچی موضعی کاربرد دارد.

جعفری افزود: سیناآمفولیش 4 درصد نوعی ژل آمفوتریسینوB نانو لیپوزومال و فرآورده دارویی موضعی موثر در درمان سالک و بیماری های قارچی موضعی است.

وی یادآورشد: بیماری مربوط به گزش پشه خاکی به نام لشمنییا، که این گزش یک جوش کوچک ایجاد می کند وبعد بزرگ می شود ودرمان آن یک سال طول می کشد که دردنیا نیز آن را به نام سالک می شناسند، متاسفانه برای درمان این بیماری یک دارویی در دنیا وجود دارد که مربوط به 80 سال پیش است به نام ' گلوکانتیم' و عوارض جانبی آن فوق العاده بسیار و مقاومت دارویی نسبت به آن زیاد شده است.

جعفری یادآورشد : فرم نانویی این دارو برای از بین بردن انواع گونه لشمنیا فوق العاده موثر است،در کارآزمایی بالینی فازیک آن بر روی حیوان انجام شده است و فاز دوم آن نیز درمرکز بیماری های پوستی و جزام دانشگاه تهران انجام و اثر آن درمان بیش از 90 درصد است.

وی یادآورشد: مجوزساخت سری اول این دارو دریافت شده است و امیدواریم اولین بچ صنعتی این دارو سه تا چهارهفته دیگر زده و یک تا یک ماه و نیم ماه دیگر این محصول به صورت محدود وارد بازار خواهد شد. البته بعد از دریافت مجوزهای لازم تولید انبوه نیز خواهیم داشت.

جعفری گفت: سازمان بهداشت جهانی برای از بین رفتن سالک نیز به دنبال فرآورده ای است که به صورت موضعی برای درمان آن استفاده شود. این بیماری به غیراز ایران در کشورهای همسایه ،شمال آفریقا ، آمریکای جنوبی و هند وجود دارد.

وی اظهارکرد: در ارایه این دارو و استقبال از آن، طرح مصوبی بین سازمان بهداشت جهانی و مرکزبیماری های پوست وجزام دانشگاه تهران وجود دارد که این مصوبه حدود دو ماه پیش تصویب شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: طبق این مصوبه قرار است این محصول با شرایط مورد نظر سازمان بهداشت جهانی ارایه شود و کارآزمایی های بالینی انجام واگر نتیجه مثبت و صحیح باشد برای تولید انبوه و توزیع در عرصه جامعه بین الملل از سوی سازمان بهداشت جهانی پیگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: اکنون مراحل اولیه ثبت اختراع این محصول درخارج از ایران انجام شده و حدود یک سال طول می کشد که ثبت نهایی شود.



*** نانو داروی جدید ضد التهاب وضد تومور وارد بازار شد

مدیرعامل شرکت دانش بنیان 'اکسیر نانو سینا' همچنین از آغاز عرضه نانو ژل ' سینا کورکومین' به بازار خبر داد.

به گفته وی این دارو دارای اثرات ضد التهابی، ضد تومور و خاصیت آنتی اکسیدانی است.

' محمدرضا جعفری ' افزود: کورکومین ماده موثره زردچوبه است که به عنوان ضد التهاب استفاده می شود. اکنون خاصیت ضد التهابی ، آنتی اکسیدانتی آن ثابت شده است.

وی بیان کرد: این ماده موثر بعد از جذب سلول سبب کاهش فاکتورهای التهابی داخل سلول می شود.

جعفری اظهارکرد: این دارو به خاطر این خواص می تواند به عنوان داروی مکمل در بسیاری از بیماری ها به ویژه بیماری التهابی روده و آب مروارید چشم استفاده شود. همچنین عامل کاهش چربی خون ، جلوگیری از انعقاد خون همانند آسپرین، کاهش قند خون صبحگاهی در دیابت نوع دوم می باشد.

رییس مرکزتحقیقات دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیماران سرطانی نیزمی تواند در بهبود حال بیماری تحت شیمی درمانی، موثر باشد، زیرا عوارض جانبی شیمی درمانی را کم می کند. علاوه براین در تحقیقات نشان داده است که تاثیر برخی از داروهای شیمی درمانی را بیشتر می کند.

وی یادآورشد : کورکومین دربازاردنیا ، فرآورده های زیادی دارد.البته جذب زردچوبه از طریق خوراکی به دلیل پایین بودن حلالیت در آب، کم است، ولی فرم نانو مسیل این مشکل را حل کرده است، قدرت حلالیت زردچوبه را 100 هزار برابر بیشتر کرده و علاوه بر آن با یک مکانیسم خاصی باعث افزایش جذب از راه خوراکی می شود.

جعفری یادآور شد : این دارو با داروهای مشابه خارجی آن در شمال آمریکا و اروپا مقایسه شده است میزان جذب دارویی تولید شده در ایران بیشتراست.

وی با شاره به اینکه مجوزهای لازم برای تولید دارو اخذ و تولید صنعتی آن در حال انجام است و از امروز این دارو در اختیاران بیماران قرار می گیرد افزود: این دارو همچنین در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری های قلبی و عروقی، میکروبی و آرتریت کاربرد دارد.

گفتنی است این شرکت اولین فرآورده نانو داروی ضد سرطان تزریقی در کشور را با نام ' سینا دوکسوزوم ' تولید و به بازارعرضه کرده است.

درهفتمین جشنواره فناوری نانو 154 شرکت فعال دراین حوزه حضور دارند. این جشنواره از روز گذشته به مدت یک هفته فعالیت خود را شروع کرده است.