معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که به منظور شرکت در یازدهمین مجمع جهانی علم و فناوری STS، در ژاپن حضور دارد، با وزیر آموزش، فرهنگ، علم و فناوری ژاپن (MEXT) دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در یازدهمین مجمع جهانی علم و فناوری sts در کیوتو ژاپن به سر می برد با آقای هاکوبون شیمامورا وزیر آموزش، ورزش، فرهنگ و علم و فناوری ژاپن (mext) دیدار و درباره علایق مشترک دو کشور در موضوع علم و فناوری گفت وگو کرد. 


در این دیدار که در کیوتو ژاپن صورت گرفت آقای شیمامورا به تشریح برنامه های دولت ژاپن در موضوع علم، فناوری، آموزش و فرهنگ پرداخت و در این میان با اشاره به وضعیت و پتانسیل علم و فناوری در ایران و همچنین پیشرفت های علمی و فناوری کشورمان، برای همکاری های متقابل در این حوزه میان دو کشور ابراز علاقه مندی کرد. 


وی همچنین در پاسخ به دعوت دکتر ستاری از وی برای حضور در ایران ضمن قبول این دعوت، خرسندی خود را از حضور در کشورمان اعلام کرد. 


در این دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیشرفت ها و دستاوردهای محققان و دانشمندان ایرانی در حوزه علم و فناوری و حمایت های دولت تدبیر و امید در موضوع شرکت های دانش بنیان و همچنین نوع نگرش به موضوع علم و فناوری در دولت یازدهم توضیحاتی ارائه داد. 


دکتر ستاری همچنین به نگاه مثبت ارائه شده در نشست مشترک شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع سالیانه سازمان ملل اشاره و بر تقویت مناسبات و همکاری های مشترک تاکید کرد. 


در خلال ارائه گزارش توسط دکتر ستاری درباره موضوعات علم و فناوری و وضعیت تحصیل و تعداد دانشجویان در ایران، از نکاتی که در این جلسه جلب توجه کرد و موجب شگفتی و تحسین شیمامورا شد، میزان و تعداد بالای دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی و نیز میزان قابل توجه دانشجویان دختر در مقاطع مختلف دانشگاهی بود. 


در بخش دیگری از این دیدار، آقای شیمامورا به برنامه علمی و فناوری 2020 دولت ژاپن اشاره و تاکید کرد از آنجایی که هدف گذاری دولت ژاپن برای سال 2020 دو برابر کردن تعداد دانشجویان ژاپنی در خارج کشور و نیز دو برابر کردن تعداد دانشجویان خارجی در کشور ژاپن است، نسبت به جذب بیشتر دانشجویان ایرانی برای تحصیل در ژاپن اعلام آمادگی کرد.

دیدار دکتر ستاری با جمعی از وزرای علم و فناوری سایر کشورها

همچنین دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با جمعی از وزرای علم و فناوری شرکت کننده در اجلاس STS و نیز تعدادی از مسوولان و افراد ذی نفوذ و برندگان جایزه نوبل حوزه علم و فناوری شرکت کننده در این اجلاس دیدار و گفت و گو کرد.
وزرای علم و فناوری کشورهای مالزی، آفریقای جنوبی، کوبا، عمان، آرژانتین سنگاپور، هند و...، از جمله وزرایی بودند که با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری دیدار کردند و در مورد وضعیت علم و فناوری در کشورهای خود و نیز موضوعات منطقه ای و مشترک به گفت وگو و تبادل نظر پرداختند. 


براساس این گزارش، این سفر به دعوت رسمی وزیر سیاست علم و فناوری کشور ژاپن از 13 تا 15 مهرماه سال جاری صورت می گیرد. بحث و بررسی درباره مسائل کلان حوزه علم و فناوری از جمله اهداف برگزاری مجمع بین المللی علم و فناوری STS است.


علاوه بر وزرای علوم و فناوری کشورهای جهان، روسای مجامع علمی، دانشگاه های معتبر و صاحبان برندهای برتر دنیا نظیر بنز، بی ام و، سونی، توشیبا، هوآوی و... در این کنفرانس که از آن به عنوان داووس علم و فناوری یاد می شود، شرکت می کنند.

شرکت دکتر ستاری در اجلاس نوآوری برای زمین خنک

بر همین اساس، پس از مجمع STS، بنا به دعوت رسمی وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، فردا 16 مهرماه، دکتر ستاری در «اجلاس نوآوری برای زمین خنک» در شهر توکیو پایتخت ژاپن حضور می یابد و در آن به سخنرانی می پردازد.


در این سفر، دکتر ستاری را دکتر وحید احمدی معاون وزیر علوم، مهندس علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، دکتر سپهر قاضی نوری معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و دکتر رضا نظرآهاری سفیر ایران در ژاپن همراهی می کنند.