ناسا خود را برای پرتاب آزمایشی و البته تاریخی فضاپیمای "اوریون" آماده می کند. این فضاپیما نسل بعدی سیستم های فضایی آژانس فضانوردی آمریکا به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ناسا اعلام کرده است که چهارم دسامبر (13 آذر) موعد انجام این پرتاب آزمایشی است که تحت عنوان "پرتاب آزمایشی اکتشافاتی1" در تقویم هفته های پیش روی آژانس فضانوردی آمریکا ثبت شده است.

این پرتاب با استفاده از سیستم پرتاب سنگین "دلتا 4" صورت خواهد گرفت. در صورتیکه این آزمایش با موفقیت همراه شود به زودی مقدمات پرتاب اصلی فراهم خواهد شد که در آن صورت نخستین بار پس از پروژه موفقیت آمیز آپولو – که طی آن انسان به ماه رسید - پای بشر دوباره از مدار پایین زمین فراتر خواهد رفت.

ناسا مدعی است اوریون ایمن ترین و پیشرفته ترین سیستم حمل و نقل فضایی به شمار می آید که تاکنون ساخته شده است.

به گفته دانشمندان ناسا، با استفاده از این فضاپیما امکان دسترسی بشر به سیارک ها و در ادامه سفر نخستین انسان ها به مریخ فراهم می شود.

درحالی که حدود 10 روز از پایان ساخت این فضاپیما می گذرد، به تازگی راکت پرتاب کننده آن به تأسیسات شماره 37 پایگاه فضایی کیپ کارناوال نیروی هوایی آمریکا منتقل شده است.

این راکت که از موتور پیشرفته RS-68 بهره می برد تنها پس از گذشته 4 ساعت و 25 دقیقه از پرتاب از فضاپیما جدا شده و منهدم می شود.

پیش از این ناسا با استفاده از شبیه ساز رایانه ای پرتاب آزمایشی این فضاپیما را تصویرسازی کرده است اما باید تا 13 آذر منتظر ماند و پرتاب واقعی آن را مشاهده کرد.