رئیس بنیاد ملی نخبگان در افتتاحیه هشتمین همایش ملی نخبگان جوان گفت: دیپلماسی علم و فناوری بخش بسیار مهمی از فعالیت‌های دولت و بنیاد ملی نخبگان است که به جد دنبال می‌شود.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری
، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در افتتاحیه هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان با اشاره به نکات برجسته ای از سخنان دکتر روحانی رییس جمهوری کشورمان در رابطه با نخبگان اظهار کرد: سیاست جدید دولت بر مبنای توانمندسازی نخبگان و تربیت آن‌ها در مسیر تأثیرگذاری در کشور است.

وی با اشاره به مشکل کشور در خصوص اقتصاد چندین ساله مبتنی بر منابع زیرزمینی و به خصوص نفت، گفت: در اقتصادی که سالیان سال بر مبنای نفت حرکت کرده است، اصولاً به کسانی که از طریق تفکر ارزش افزوده ایجاد می کنند احتیاجی نداشته است؛ چرا که هرچیزی که مورد نیاز بوده با پول خریداری شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران با بیان این که اقتصاد دانش بنیان شرایطی ایجاد می کند که می‌تواند موجب جذب نخبگان شود، افزود: همگان متوجه شده‌اند که سیاست جدید دولت بر مبنای تولید ارزش افزوده از مسیر اندیشه و تفکر و ترویج اقتصاد دانش بنیان است. اگر نتوانیم پتانسیل جذب نخبگان را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، ماندگاری آن‌ها در داخل کشور بسیار دشوار خواهد بود.

وی با تاکید بر ضرورت روش‌های جدید و تحول در دانشگاه‌ها بیان کرد: پارک‌های علم و فناوری، مراکز فناور و نوآور و کلیه نهادهایی که بتوانند جامعه را به دانشگاه متصل کنند، می‌بایست به صورت جدی و مستمر فعال باشند. در هر شهری صدها هزار دانشجو در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل هستند. اما تاثیری در اقتصاد ندارند و این تاثیرگزاری در دوره جدید باید اتفاق بیفتد.

تحول در ضوابط و آیین نامه های بنیاد ملی نخبگان

دکتر ستاری با اشاره به ارتباط بین معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و بنیاد ملی نخبگان به عنوان حرکتی در مسیر تحقق ایجاد ارزش افزوده و به کار گیری نخبگان ابراز کرد: به یاری خداوند بنا داریم در کلیه ضوابط و آیین نامه‌های بنیاد ملی نخبگان تغییر ایجاد کنیم. بخشی از آن طی ماه‌های جاری رخ خواهد داد، اما بنا نیست این اتفاق به یکباره بیفتد.

وی،با بیان اینکه رویکرد اصلی تغییر آیین نامه ها توانمند سازی نخبگان است،تصریح کرد: بر همین اساس دایره نخبگان گسترش می یابد و توانمندی نخبگانی در حال گسترش است و بسیاری از خطوط قرمز در ارتباط با نخبگان در حال از بین رفتن است.

رئیس بنیاد نخبگان ایران با اشاره به اجرای طرح شهاب(شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش آموزی) به عنوان یکی از طرح‌های مترقی با همکاری وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: این طرح که توسط دکتر فانی وزیر آموزش و پرورش هم به طور جدی پیگیری می‌شود، استعدادهای برتر را نه از دانشگاه‌ها بلکه از مقطع دانش آموزی شناسایی می‌کند و در همان محیط پرورش می‌دهد و درصدد جداسازی دانش آموزان مستعد از سایرین نیست.

وی خاطر نشان کرد: باید به یاد داشته باشیم نخبگان هستند که باید هزینه بیشتری را در قبال کشور خود پرداخت کنند. چرا که این کشور به آن‌ها اجازه توانمند شدن و دیده شدن داد و همه ما در مقابل کشوری که چنین خدمتی کرده است مسئولیم و باید به نیازهای آن پاسخگو باشیم. آینده کشور در دست نخبگان است و آنها با انتخاب درست بهترین آینده را برای خود و کشور رقم خواهند زد.

دیپلماسی علم و فناوری

دکتر ستاری با اشاره به فعال شدن بخش بین الملل بنیاد ملی نخبگان گفت: به دنبال ایجاد بستری برای ارتباط مناسب، مستمر و دوجانبه با نخبگان و اساتید خارج از کشور هستیم و این موضوع به طور جدی در حال پیگیری است. دیپلماسی علم و فناوری بخش بسیار مهمی از فعالیت‌های دولت و بنیاد ملی نخبگان است که به جد دنبال می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان تصریح کرد: باید زیرساخت ارتباط مناسب بین افراد در حوزه اقتصاد و نخبگان ایجاد شود تا آنان بتوانند به سهولت یکدیگر را برای توانمندی و رفع نیازها در عرصه تولید دانش و محصول پیدا کنند. بنیاد خانه اصلی همه نخبگان کشور است و توسط خود آن‌ها ساخته می‌شود. زیرا نخبگان هستند که می‌خواهند در آینده کشور تأثیرگذار باشند و طبیعتاً هزینه‌های بیشتری هم در این راه پرداخت می‌کنند.

هشتمین همایش ملی نخبگان جوان 29 و30 مهرماه در سالن اجلاس سران و اولین جشنواره فرهنگی- ورزشی نخبگان یکم تا سوم آبان‌ماه برگزار می‌شود. دیدار شرکت‌کنندگان در همایش با مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در روز سی‌ام مهرماه از جمله مهمترین برنامه
های این همایش است.