در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران که توان ملی کشور در حوزه‌های مختلف هوافضا به نمایش گذاشته شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران که دربرگیرنده توان ملی کشور در حوزه‌های مختلف هوافضاست در حالی آغاز به کار کرد که برپایی آن با چندین رویداد مهم کشوری از جمله روز صادرات همراه بود.


نزول باران پرفیض و رحمت الهی در فضای فرودگاه مهرآباد در کنار پربار بودن دستاوردهای این نمایشگاه، تلاقی زیبایی ایجاد کرده بود. حضور دانشجویان رشته هوایی در این نمایشگاه بیش از هر چیزی، جلب توجه می کرد. این دانشجویان زیر باران به دنبال جست و جوی راهی برای ارایه طرح های خود به سازمان هوایی کشور و گرفتن تاییدیه برای انجام آن بودند. آن دسته که موفق می شدند بر روی پیش نویس طرح خود امضای مسئولان را ثبت کنند با خوشحالی راه ورود به سالن نمایشگاه را طی می کردند و دسته دیگر با چشمان امیدوار منتظر توجه مسئولان می ماندند.


هیاهوی خبرنگارانی که دام مصاحبه برای مسئولان حوزه هوایی و حاضران در مراسم افتتاحیه پهن کرده بودند هم دیدنی بود. حضور نمایندگان رسانه هایی که داعیه تولید خبر نشان از اهمیت برپایی این نمایشگاه در کشور داشت. صدای فلش دوربین عکاسان و ثبت لحظه های ماندگار پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران جلوه ای خاص به این مکان داده بود. 


سالن حجاج فرودگاه مهرآباد خبر از خیزش و آماده پرواز بودن پرنده توانمندی های ملی می داد. هر تولید کننده منتظر رونمایی از محصول جدیدش بود. در بدو ورود به سالن حجاج هواپیمای پرنده آزاد در ورژن جدید با عنوان PICA1 و در کلاس VLA استاندارد اروپا ساخته شده توسط شرکت هوافضای درنا خودنمایی می کرد. گرد هم آمدن مسئولان و حاضران کنار غرفه این شرکت تولید کننده غرور خاصی به حاضران می داد. چراکه این بار توانمندی بخش خصوصی با نماد ملی رونمایی می شد و این یعنی برگه برنده ورود به عرصه منطقه ای و جهانی. 


پس از آن در پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی های صنایع هوایی و فضایی ایران از دستگاه رادیو VHF/AMهوایی بی سیم هواپیما با عنوان MEBPARTرونمایی شد. با دکتر منطقی دبیر ستاد توسعه هوایی و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که هم کلام می شدی ابراز رضایتمندی از عملکرد بخش خصوصی و تولیدات ارایه شده در نمایشگاه داشت. از حاضران که جویای وضعیت نمایشگاه امسال می شدی می گفتند: حضور شرکت های اروپایی و نمایندگان آنها در این دوره از نمایشگاه نشان از رو به رشد بودن صنعت هوایی در کشور دارد. 


تولید کنندگان داخلی به خود می بالیدند که برای نخستین بار نمایشگاه توانمندی ملی هوایی و فضایی کشور میزبان شرکت های خارجی شده است. وقتی که با غرفه داران سخن از دانش بنیان به میان می آوردی اقبالشان را با محصولات تولید شده نشان می دادند. در واقع واژه دانش بنیان برایشان نامی آشنا بود و برخی می گفتند تا یکی دو ماه آینده به جمع شرکت های دانش بنیان می پیوندند.


به اطراف نمایشگاه که نگاه می انداختی متوجه طراحی و چیدمان متفاوت غرفه ها می شدی. برخی غرفه خود را با رنگ فصل سال، برخی دیگر به رنگ آسمان و برخی با بنرو پوسترهای تبلیغاتی شرکت خود فضای غرفه را طراحی کرده بودند. کمی عمیق تر به جست و جوی سوژه می پرداختی متوجه کشیدن دستان نوازشگر تولید کنندگان محصولات هوایی بر روی تولیدات جدید داخلی می شدی. این نوازش ها به گونه ای بود که احساس می کردی پدر خانواده سالها از فرزندش دور مانده و حالا او را در آغوش گرفته است.


نصب شعار تولید ملی پایان نمی یابد بر سر در یکی از غرفه ها نشان از اعتقاد و عشق تولیدکنندگان صنعت هوایی به توان ملی داشت. برخی از غرفه داران به صورتی خلاقانه گزارش عملکرد خود را بر روی بنرهای پرتابل ارایه کرده و کار اطلاع رسانی و تبلیغ را برای بازدیدکنندگان راحت کرده بودند.


از حدود یکصد غرفه آماده و طراحی شده برای شرکت ها تعدادی از آنها به تولید کنندگان محصولات نظامی اختصاص داشت. همان شرکت هایی که برای اولین بار موفق به تولید ابزار جنگنده های نظامی و پهپادها کرده بودند و به حال به لحاظ امنیتی نمی توانستند عرض اندام کنند. مسئولانی که با این تولیدات آشنایی داشتند به بازدید از این غرفه ها می رفتند و موجبات دلگرمی آنها را فراهم می آورند. 


نکته مهم در این نمایشگاه ارتباط بسیار خوب اهالی رسانه با تولیدکنندگان صنایع هوایی و فضایی و تعامل دوسویه میان آنها بود. شاید هم این تعامل از سخنرانی دبیر ستاد توسعه هوایی و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه درباره ایجاد همدلی و اعتماد میان هم نشئت می گرفت. شاید در این دوره از نمایشگاه توان ملی با اقتدار بیشتر به نمایش گذاشته شد اما حضور شرکت های خارجی نیز بر غنای آن افزود. 


تولید کنندگان محصولات هوایی از مسئولان این صنعت با ارایه تولیدات جدید پذیرایی می کردند و کام بازدیدکنندگان با انواع خوراکی های متنوع از نوشیدنی و خشکبار گرفته تا مهمان کردن به صرف غذا شیرین می شد. نحوه برخورد غرفه داران با بازدید کننگان آدمی را به فکر فرو می برد و این سوال به ذهن می رسید که از آشنایی این افراد با هم چند سال می گذرد؟


با مقایسه این نمایشگاه با نمایشگاه سال گذشته در می یافتی بسیاری از تولیدات پس از تحریم ساخته و بهره برداری شده است. اگرچه نمی شد بسیاری از آنها را در معرض دید عموم گذاشت و معرفی کرد اما همین که دستمان را جلوی بیگانگان دراز نمی کنیم خود غنیمتی محسوب می شد.


در این نمایشگاه نمایندگان شرکت ها به دنبال بازاریابی و امضای قرارداد، مسئولان به دنبال کشف استعدادهای برتر و غرفه داران به دنبال معرفی تولیدات هوایی خود بودند. 


پوشیدن جامه عمل به آرزوی دیرین انسان یعنی داشتن هواپیمای اختصاصی از جمله بخش های جذاب این نمایشگاه بود. کودکان دست در دست پدر و مادر خود به دیدن پرنده آزاد تازه رونمایی شده می رفتند. در کنار و سوار بر آن عکس می گرفتند تا به دوستان خود نشان دهند. دستان نوازشگر بازدید کنندگان یک به یک بر سر این هواپیمای تولید داخل کشیده می شد.


در نگاه کلی در می یافتی شاید دیگر فرودگاه مهرآباد میزبان زایران خانه خدا نشود، اما از این پس میزبان دستان توانمند ملی و قدوم عاشقان صنعت هوایی و فضایی کشور خواهد بود تا مسیر توسعه صادرات هموار و نام ایران زمین با شعار تولید ملی پایان نمی یابد بر دنیا طنین انداز شود.


پنجمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران که دربرگیرنده توان ملی کشور در حوزه‌های مختلف هوافضاست، به عنوان معتبرترین نمایشگاه هوافضای کشور و به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که از 29 آبان ماه کار خود را آغاز کرده است تا 2 آبان ماه سال جاری در سالن حجاج ترمینال 5 فرودگاه مهرآباد برپا خواهد بود.