یک محقق ایرانی موفق به ساخت کرمی از گیاه شیرین بیان شد که مانع ایجاد رنگدانه در پوست می شود و می تواند برروی این رنگدانه ها اثر بگذارد و آنها را از بین ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژمان پورمحمدی - مجری طرح کرم شیرین‌بیان ضد لک و متخصص گیاه درمانی گفت: روزانه پوست انسان در معرض انواع آسیب های محیطی از جمله آلودگیهای هوا، اشعه های مضر نور خورشید قرار دارد که یکی از تظاهرات آنها به وجود آمدن لک های پوستی است.

 پورمحمدی با اشاره به اینکه از شایع ترین لک های پوستی، لک های قهوه ای هستند که در اثر تجمع رنگ دانه های پوستی به وجود می آیند، یادآور شد: کرم شیرین بیان بر اساس اثری که خود شیرین بیان در توقف آنزیم تیروزیناست، در تولید رنگدانه ها اثر می کند و مانع از ایجاد رنگدانه ها در پوست شود.

وی یادآورشد: کرم شیرین بیان با مهار آنزیم  تولید کننده این رنگدانه ها  باعث کاهش تولید و پراکنده شدن رنگ دانه ها می شود که این اثر به از بین بردن لک و روشن کردن پوست کمک می کند.

پورمحمدی با بیان اینکه با استفاده از این کرم لک های صورت از بین می رود، اذعان داشت: در ساخت این کرم ماده موثره ای وجود ندارد و خانم های باردار به راحتی می توانند از این کرم گیاهی استفاده کنند.

به گفته وی این کرم خاصیت ضدآفتابی فیزیکی دارد نه شیمیایی واین خاصیت منجر به  دفع اشعه های مضر خورشید می شود.

وی از موارد مصرف عمومی کرم شیرین بیان توضیح داد و گفت: این کرم می تواند به عنوان مرطوب کننده، کرم روز، کرم زیر آرایش نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پورمحمدی اظهار داشت: اثرات اختصاصی کرم شیرین بیان ضد لک، روشن کننده، ضد آفتاب و اثر ضد التهابی دارد.

وی تاکیدداشت:یکی دیگر از عوامل پدید آمدن لک پوستی، خشکی پوست است که کرم شیرین بیان در پایه مرطوب کننده تهیه شده و باعث رفع خشکی پوست و جذب بهتر عصاره می شود.