رییس جمهوری کشورمان گفت: دانشگاه باید به تولید متصل باشد و پیشرفت های علمی در کتابها و در مقالات علمی منحصر نشود. ما می خواهیم زنجیره علم و دانش تا تولید و فتح بازار و ایجاد برند را احیاء کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی امروز؛ چهارشنبه و در مراسم دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس، با تاکید بر اینکه هرکجا که دولت و مجلس و همه مسئولان دست به دست هم داده، همدل و همنوا بوده اند، در آن صحنه پیروز شده ایم، گفت: اتحاد همه مسئولان در سیاست خارجی و داخلی پیروزی به دست آورده، در اقتصاد موجب برداشتن گام هایی بلند شده و در استقرار امنیت کشور، منطقه و جهان اهمیت بسزایی داشته است و هر کجا بین ما اندک فاصله ای ایجاد شده است دنیا از آن شکاف و فاصله سوء استفاده کرده است.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت هملانطور که بارها اعلام کرده است در برابر مجلس راهش ادب اخلاق و قانون است و بین دولت و مجلس حکم و حاکم قانون اساسی است و داور اصلی بعد از خداوند افکار عمومی می باشد.

دکتر روحانی با بیان اینکه افکار عمومی و ملت در باره رفتار ما قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت می خواهد، اظهار داشت: افکار عمومی نه فاصله میان قوا را می پسندد و نه خدای ناکرده لجبازی را این دولت اهل لجبازی نیست و دربرابر تصمیم مجلس برای سوال از وزرا و استیضاح براساس قانون اساسی احترام می گذارد.

رییس جمهوری با تشریح شرایط حساس جهانی و منطقه ای گفت: امروز شرایط به گونه ای است که درآمد نفت به عنوان درآمد اصلی کشور حدود ۳۰ درصد کاهش یافته که این اتفاق تنها معلول مسائل اقتصادی نیست و سیاست ها و توطئه های جهانی نقش بسزایی در کاهش ارزش این محصول استراتژیک دارد.

دکتر روحانی همچنین با ابراز تاسف از گسترش ناامنی و بی ثباتی در منطقه گفت: ما امروز شاهد افزایش مشکلات و نا امنی دراطراف کشور هستیم و چشم امید دوستان ما، مسلمانان و مردم منطقه به ایران اسلامی و ملت بزرگ و متعهد این سرزمین است.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه امروز شاهد تفاهم، توافق، همفکری و همدلی همه مسئولان در سایه رهنمود های رهبر معظم انقلاب هستیم، گفت: همه ما هدف واحدی را دنبال می کنیم که بعد از رضای حق، خوشنودی مردم است و امیدواریم در کنار هم با توفیقات الهی و توجهات حضرت ولیعصر (عج) و عنایات ارواح طیبه پیامبر (ص) ائمه اطهار (ع) و ابا عبدالله حسین (ع) و اصحاب و یارانش بتوانیم این راه را با وجود دشواری های فراوان به مقصد برسانیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی سپس با یادآوری حضور سال گذشته خود در میان نمایندگان ملت برای کسب رای اعتماد وزیر علوم تحقیقات و فناوری و حوادث پس از آن اظهار داشت: امروز برای سومین بار است که برای این وزارتخانه در جمع شما حاضر شدم تا وزیری را که به اعتقاد ما می توانداین بار مسئولیت را بر دوش گیرد معرفی کنم.

دکتر روحانی گفت: وزارت علوم از حساسیت خاصی برخوردار است بیش از ۴ میلیون دانشجو و هفتاد هزار محقق و اعضای هیات علمی جمعیت بزرگ فرهیخته و تاثیرگذاری است که می تواند نقطه امیدی برای آینده کشور باشد.

راه پیشرفت علمی و اقتصاد دانش بنیان از دانشگاه می گذرد

رییس جمهوری تاکید کرد: اگر به فکر نشاط، پیشرفت و توسعه علمی و اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و دانش محور هستیم راهش از مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها می گذرد.

دکتر روحانی نقش ممتاز دانشگاهها در نهضت اسلامی و نیز وحدت حوزه و دانشگاه را خاطر نشان ساخت و گفت: دانشگاه باید مرکز علم و دانش باشد که امروز دانشگاه های ما به لحاظ کمیت وضعیت خوبی دارند به طوریکه ما از نظر تاسیسات ساختمان کمبودی نداریم و حتی با صندلی خالی در دوره کارشناسی مواجه هستیم اما نیاز داریم دانشگاه های کشور را به لحاظ کیفیت در همه زمینه های مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر ارتقاء دهیم.

دانشگاه های ما نیاز به فضای آرام دارند

دکتر روحانی با بیان اینکه دانشگاه های ما نیاز به یک فضای آرام برای پویاترکردن اندیشه علم و تحقیق دارند، گفت: ما نمی خواهیم که دانشگاه از سیاست فاصله داشته باشد و از مسایل سیاسی بی خبر باشد اما در عین حال نمی خواهیم دانشگاه به باشگاه سیاسی مبدل شود دانشگاه مرکز دانش و علم است و نباید شعارهایش را از سیاسیون بگیرد و گوشش بدهکار شعارهای انان باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: سیاسیون اگر حرفی دارند باید از راه درست آن که حزب و تشکیلات حزبی است آن را بیان کنند و در عین حال ما از تشکل های دانشجویی و نظرات آنها استقبال می کنیم

رییس جمهوری ادامه داد: می خواهیم که محیط دانشگاه آرام باشد و خرسندیم از اینکه از آغاز دولت یازدهم هر سه مسئول حاضر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کردند محیط دانشگاه آرام بماند. دانشگاه باید به تولید متصل باشد و پیشرفت های علمی در کتابها و در مقالات علمی منحصر نشود، ما می خواهیم زنجیره علم و دانش تا تولید و فتح بازار و ایجاد برند را احیاء کنیم.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاهها باید به نیازهای امروز جامعه و کشور توجه کنند، گفت: آنچنان نباشد که فارغ التحصیلان در رشته هایی باشند که جامعه به آنها خیلی نیاز ندارد و این امر تنها در صورت اتصال دانشگاه به صنعت، کشاورزی و خدمات محقق می شود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما نیاز به دکترین جدید، برنامه ریزی در آموزش عالی داریم. نمی خواهیم دانشگاه ما مرکز سیاست بازی باشد و جولانگاه این جناح و آن جناح باشد ما خواهان حاکمیت اعتدال و آرامش در دانشگاه ها هستیم .

رییس جمهوری هر کس مسئولیت این دانشگاه ها را بر عهده دارد باید بداند که مبنا شایسته سالاری است نه وابستگی به این حزب و آن حزب. فرقی میان جناح ها وجود ندارد من با هر سه وزیر قبل از واگذاری مسئولیت دیدار و گفتگو داشته و به آنها سفارشات مساوی داشته ام به آنها گفتم می خواهیم کیفیت علمی دانشگاه های ما افزایش یابد و ما به دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگی در دانشگاه ها هستیم.

دکتر روحانی افزود: دانشگاه باید مومن و پایبند به اصول نظام و انقلاب و خدمتگزار به ملت ایران باشد کسی باید مسئولیت را بپذیرد که مدیریت و لیاقت لازم،‌ علم و دانش کافی و تعهد اخلاقی داشته باشد.

دولت یازدهم فراجناحی است

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دولت یازدهم دولتی فرا جناحی است و معتدل های هر دو جناح در آن حضور دارند، گفت: امروز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می خواهم که رای فراجناحی و ملی به وزیر علوم تحقیقات و فناوری بدهند تا هر چه زودتر دانشگاه های ما بتوانند برای مسیری استوار، بلند مدت و پایدار، برنامه ریزی کنند.

رییس جمهوری با اشاره به سوابق علمی و پژوهشی دکتر محمود نیلی احمدآبادی گفت: او شخصیتی است که دانشگاه و صنعت را در کنار هم مدیریت کرده است. صاحب فکر و دارای قدرت مدیریت است و فردی انقلابی است که سابقه حضور در صحنه دفاع مقدس را داشته است.
دکتر روحانی گفت: مهم است کسانی بار مسئولیت را بر دوش بگیرند که هم انقلاب را باور داشته باشند و هم پایبند به اصول و نظام و ولایی باشند و ولایی بیاندیشند و نیز آماده فداکاری برای ملت باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه از افتخارات این دولت آن است که بسیاری از وزرا میدان جنگ و جهاد را درک کرده اند، گفت: می بوسیم آن کفشی را که بر روی آن غبار جبهه و جنگ و میدان نبرد نشسته باشد. امروز با کاندیدایی در این زمینه مواجه ایم که حدود ۷ سال از زندگی و دوران جوانی خود را در نهاد انقلابی سپاه پاسداران گذرانده است.

دکتر روحانی افزود: او فردی اخلاقی و متعدل است اخلاق حسنه اسلامی دارد و می تواند با اعتدال بار این مسئولیت را به مقصد برساند.

رییس جمهوری همچنین با مخاطب قرار دادن برخی رسانه ها که مسائل اخلاقی را فراموش می کنند و صداقت و راستگویی را کنار می گذارند، گفت: نباید در قضاوت نسبت به افراد و کسانی که موافق و مخالف او هستیم اخلاق را کنار بگذاریم متاسفانه برخی رسانه ها به ناحق در این زمینه مطالبی عنوان کردند که درست نیست

دکتر روحانی گفت: این اتهام و موضوع که دکتر محمود نیلی احمدآبادی مطلوب واقعی رییس جمهور برای وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیست و برای دستگرمی به مجلس معرفی می شود و بعد فرد دیگری در مجلس حضور خواهد یافت، خلاف واقع و دروغ است.

رییس جمهوری خطاب به این رسانه ها گفت: چرا اتهام به افراد می زنید، به خداوند سوگند باید روز جزا پاسخگو باشیم و نباید از فضای آزاد برای انتشار افکار نادرست استفاده کنیم.

دکتر روحانی گفت: دکتر محمود نیلی احمدآبادی فردی شایسته است و لیاقت لازم برای تصدی این وزارت خانه را دارد ما نیز همانند شما نمایندگان حساسیت ها را درک می کنیم و از شما می خواهیم که با رای قاطع به ایشان و مردم، دانشگاهیان و دولت را خوشحال کنید.

رییس جمهوری در ابتدا سخنان خود با اشاره به درس های نهضت عاشورا گفت: افتخار همه شیعیان مسلمان و آزادگان همه عالم به وجود ابا عبدالله حسین (ع)، راه و سیره اوست که درس اخلاق و ادب، ایستادگی و فداکاری و حرکت برای مسایل امت اسلام را به ما یاد داد.

دکتر روحانی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای اصلاح همه نابسامانیها، مفاسد ظلم ها و فشارهای نابجا و انحراف در جامعه قیام کرد تا نیکی ها در جامعه استقرار یابد، گفت: مهمترین هدف دولت مجلس و هر سه قوه و سایر مسئولان، اصلاح جامعه و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی است.