معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد که حمایت های گوناگونی از صادرات محصولات دانش بنیان خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان صبح امروز از چند پروژه ملی دانشگاه امبیر کبیر تهران بازید کرد و از نزدیک با شرکت های دانش بنیان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان درباره دستاوردهای علمی و فناوری این دانشگاه به گفت وگو پرداخت.

وی در نشستی با مسوولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به فعالیت های علمی و فناوری صورت گرفته در این دانشگاه عنوان کرد: پروژه هایی چون طراحی و ساخت بیوسنسورها در این دانشگاه اجرایی شده است ضمن آنکه بسیاری از محققان این دانشگاه در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی فعال هستند و معاونت علمی برای حمایت این طرح ها در جهت تجاری سازی آنها محدودیتی ندارد و از سوی دیگر لازم است تا این دانشگاه از پتانسیل های نمایشگاه تجهیزات ساخل داخل استفاده کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که روز گذشته از سفر روسیه به تهران بازگشته بود، همچنین در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران درباره این سفر اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی مذاکرات و گفت وگوها با مقامات علمی و دانشگاهی روسیه، بحث صادرات محصولات دانش بنیان به روسیه از جمله دارو و تجهیزات پزشکی بود. این موضوع برای ما دارای اهمیت بود چرا که با ورود به بازار روسیه، می توانیم بازار کشورهای همسایه آن از جمله قزاقستان و بلاروس را نیز به دست آوریم.

دکتر ستاری افزود: از همین رو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت های گوناگونی از صادرات محصولات دانش بنیان خواهد داشت. از جمله این حمایت ها؛ تسهیل قوانین، حمایت از شرکت های دانش بنیان، معافیت های مالی و گمرکی است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بر حمایت از طرح های فناورانه دانشگاه امیرکبیر توسط معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری در قالب طرح های کلان و تجاری سازی فناوری تاکید کرد و ارتباط نزدیک تر اعضای هیئت علمی این دانشگاه و ستادهای توسعه فناوری های راهبردی در معاونت توسعه فناوری معاونت علمی را ضروری دانست.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین با بیان اینکه تدوین آیین‌ نامه حمایت از نخبگان در حال انجام است و تا دو ماه آینده ابلاغ می‌شود، افزود: بر اساس این آیین‌نامه به دنبال آن هستیم تا دانشجویان دکتری بتوانند یک سال از تحصیل خود را در بهترین دانشگاه‌های دنیا مشغول به ادامه تحصیل باشند. بر همین اساس دانشجویان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان در تمامی رشته‌ها می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

وی از بورس کامل دانشجویان برخی از رشته ها که در داخل کشور وجود ندارد خبر داد و گفت: بر اساس اولویت رشته‌ها بورس خارج کشور صورت می‌گیرد که در این زمینه رشته‌هایی چون علوم شناختی، نانو، بایو و غیره در اولویت‌های بورس ما قرار دارند.

تلاش دانشگاه ها برای پیشبرد برنامه تجاری سازی فناوری

رییس دانشگاه امیرکبیر نیز در جریان بازدید معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونان وی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بحث تجاری سازی فناوری یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است که دانشگاه ها باید برای تحقق آن تلاش کنند.

دکتر سیداحمد معتمدی افزود: دانشگاه امیرکبیر به دلیل سابقه «پلی تکنیک» بودن توجه به مسایل کاربردی را در کنار مباحث نظری و تئوریک در اولویت قرار داده و به کارگیری نتیجه تحقیقات و تجاری سازی از مهم ترین رویکردهای این دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم یک رویکرد جدید در زمینه تجاری سازی در دانشگاه امیرکبیر ایجاد کنیم ابراز کرد: بر این اساس می توانیم از یک طرف استادان ، محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و از سویی دیگر بخش های صنعت و خدمات را با یک زبان مشترک با یکدیگر مرتبط کنیم و نیازهایشان را پاسخ بگوییم.

رییس دانشگاه امیرکبیر خطاب به معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه امیرکبیر را به عنوان محلی برای اجرای طرح های آزمایشی برای ایده ها و نظرات جدید معاونت علمی ریاست جمهوری بدانید، چرا که معتقدیم اگر چند دانشگاه حرکت قوی در یک حوزه داشته باشند، می توانند در سیستم آموزش عالی تاثیرگذار باشند.

دو پیشنهاد به معاونت علمی و فناوری

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در جریان بازدید معاون علمی ریاست جمهوری از این دانشگاه عنوان کرد: براساس یک نظرسنجی از اعضای هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، آنها ایجاد دو ستاد تجهیزات پزشکی و توسعه و صادرات نرم افزار را در معاونت علمی ریاست جمهوری پیشنهاد دادند.
دکتر مسعود برومند ادامه داد: اولین برج فناوری دانشگاه امیرکبیر قرار است در 11 طبقه ساخته شود که ساختمان فعلی دارای پنج طبقه است و برای تکمیل 6 طبقه دیگر بیش از 15 میلیارد تومان در مدت 42 ماه لازم است.

در این بازدید، دکتر ستاری را دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی، دکتر محمود شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و دکتر اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همراهی می کردند.