پس از راه‌اندازی نخستین مرکز داده خصوصی شمال غرب کشور توسط پژوهشگران و فعالان عرصه فناوری، عملیات پیاده‌سازی سامانه‌های خدمات دولت، شهر و کسب و کار الکترونیکی مبتنی بر فناوری رایانش ابری اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، نادر آقازاده، مدیرعامل شرکت فناوران اطلاعات و ارتباطات ستاک با اشاره به اینکه این شرکت از ابتدا بر پایه تامین نیازمندی های داخلی قدم برداشته است گفت: ما در سال های آغاز فعالیت شرکت، ابتدا تلاش کردیم تا در حد توان فنی شرکت، خلاء های موجود در کشور را البته در حوزه فناوری اطلاعات شناسایی و در جهت تامین این نیازمندی ها با بهره گیری از فناوری های روز دنیا، برنامه ریزی و اقدام کنیم، که راه اندازی نخستین مرکز داده خصوصی در شمال غرب کشور، ارائه سامانه های خدمات دولت و شهر الکترونیک بر پایه فناوری رایانش ابری از جمله اجرای سامانه تک پنجره ثبت نام، صدور و رهگیری کارت قالیبافی و دیگر مجوزهای حوزه هنر- صنعت فرش دستبافت(در سطح ملی) از جمله این اقدامات بوده است.


وی افزود: طراحی و ارائه پروژه ملی شناسنامه دار کردن فرش دستباف کشور با استفاده از تگRFID مخصوص فرش دستبافت، تولید و ارائه نخستین مرورگر مخصوص کودکان در سطح خاورمیانه، طراحی نرم افزار مولد پورتال های سازمانی از دیگر دستاوردهای شرکت ستاک در حوزه تولید است.


آقازاده درباره تولید داخلی محصولات دانش بنیان اظهار کرد: صادارت خدمات فنی- مهندسی و محصولات دانش بنیان بالاترین ارزش افزوده را برای اقتصاد کشور به ارمغان می آورد اما در کنار توجه به امر صادرات اعتقاد ما بر این است که زمانی محصولات دانش بنیان می تواند در اقتصاد ملی تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند که جهت جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه های داخلی در گام نخست اقدام به رفع نیازهای داخلی و پوشش تقاضاهای حوزه تولید و خدمات کنند تا علاوه بر اینکه در ترازوی اقتصاد پایدار، کفه صادرات را بالا می بریم، کفه وارادات را نیز پائین بیاوریم تا در زمان کمتری، اختلاف بیلان موجود کمتر و کمتر شود.


این فعال حوزه فناوری با اشاره به این موضوع که تولید محصولات دانش بنیان داخلی، بیشترین ارزش افزوده را در اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت بیان کرد: در حوزه دانش بنیان نباید لزوما به دنبال ایجاد کاربری های جدید از فناوری های نو باشیم، زیرا تنها در برخی حوزه ها این نیاز احساس می شود.


وی درباره فعالیت این شرکت و ارتباط با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: به جهت فعالیت در حوزه تولید محصولات دانش بنیان، طی سالیان گذشته این شرکت بسیار با معاونت علمی و فناوری در تعامل بوده و از حمایت های معنوی این نهاد بهره مند شده است.


آقازاده در ادامه بیان کرد: شرکت ستاک در دوره دوم و چهارم جشنواره علم تا عمل به عنوان واحد برگزیده استانی به ارائه طرح های نوآورانه خود در این نمایشگاه پرداخته و چندین طرح تحقیقاتی را در قالب طرح های فناور و دانش بنیان زیر نظر پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با موفقیت اجرا کرده است.


مدیر عامل این شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: این شرکت از ابتدا با سه نفر اشتغال زایی علاوه بر مدیرعامل و مدیر فنی شرکت که همواره از سهامداران شرکت بوده اند، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 90 این میزان را به 27 نفر افزایش داد که در همین سال مقام اول کارآفرینی در حوزه خدمات را به خود اختصاص داد. اما در طی سه سال گذشته به جهت فشارهای اقتصادی و عدم حمایت عملی دستگاه های متولی از شرکت های دانش بنیان ما مجبور به تعدیل نیرو شدیم و در حال حاضر هفت نفر نیروی تمام وقت و پنج نفر نیروی پاره وقت با این شرکت در تعامل هستند.


وی یاد آور شد: شرکت های دانش بنیان در حال حاضر باید در جهت کاربردی کردن فناوری های موجود با هدف ایجاد ارزش افزوده، بهره وری سازمانی و تسریع در ارائه خدمات و شفافیت در ارائه اطلاعات تلاش کنند.


مدیرعامل شرکت ستاک اظهار کرد: سرعت تصمیم گیری مدیران ما در حوزه فناوری و دیگر حوزه ها، از سرعت رشد فناوری به مراتب پائین تر است و تا مادامی که ما به این روش تصمیم میگیریم و عمل میکنیم قطعا شاهد رشد مطلوب چه در حوزه فناوری و چه در حوزه تولید نخواهیم بود، برای نمونه اختصاص زمان نسبتا طولانی برای تدوین آئین نامه و اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از مصادیق این امر است. 


آقازاده با اشاره به این موضوع که در طول چند سال گذشته همانند بخش های دیگر فشار اقتصادی مضاعفی بر فعالان حوزه فناوری و نوآوری نیز وارد شده است خاطر نشان کرد: در این شرایط بحرانی، برخی از این شرکت ها تعطیل و برخی دیگر تغییر شغل داده و به بازار آزاد و تجارت روی آورده اند، اما مسوولان باید به این امر توجه کنند که اگر شرکت هایی با تحمل همه این فشارهای اقتصادی کماکان نمی خواهند به تجارت روتین کالا و محصولات روی آورند و یا جذب در دستگاه های دولتی بشوند باید مورد حمایت مادی و معنوی جدی قرار بگیرند.


وی در ادامه بیان کرد: با توجه به سعی جدی این شرکت ها برای فعالیت در عرصه تولید محصولات دانش بنیان و کمک به توسعه روزافزون کشور، مسوولان باید حمایت جدی و عملی خود را در جهت تامین سرمایه درگردش این شرکت ها و تامین هزینه های تجاری سازی محصولات آنها انجام دهند البته به شرطی که این حمایت ها آنقدر طول نکشد که مصداق نوش دارو پس از مرگ سهراب شود، چراکه احساس می کنم زمان بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان مجرب که دارای شناسنامه کاری مشخص هستند، بیش از حد طولانی شده است و صرف زمان طولانی در این خصوص نیاز نیست، چراکه آزموده را آزمودن خطاست.


مدیر این شرکت دانش بنیان درباره هدف این شرکت از فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: این شرکت از سال 81 به بعد با هدف فعالیت در زمینه طراحی، اجـرا و ارائه راه کـارهای جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات و با تمرکز ویژه بر روی تولید سیستم های تعاملی مبتنی بر فناوری وب در حوزه های دولت، کسب و کار و آموزش الکترونیک و همچنین طراحی و پیاده سازی اتوماسیون های کاربردی مبتنی بر فناوری های شناسایی هوشمند نظیر RFID و سامانه های کنترل و رهگیری از طریق ماهواره (GPS Tracking)، فعالیت خود را با همکاری در پروژه های تحقیقاتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان واحد فناوری آغازکرده است.


وی یادآور شد: این شرکت با ارائه خدمات و محصولات نوآورانه فناوری محور، به صورت مستقل در چندین پروژه ملی و بین المللی با نهادهای دولتی و خصوصی در مقام طراح، مجری، مشاور و یا ناظر همکاری چشم گیری داشته است.


آقازاده همچنین اظهار کرد: این شرکت توانسته در زمینه ارائه راهکارهای جامع سازمان و کسب و کار الکترونیک فعالیت بسیاری داشته باشد و به دستاوردهای مهمی نیز در عرصه ملی و بین المللی از جمله واحد برتر ملی در حوزه اقتصاد سبز در سال 87، واحد برگزیده کشور در حوزه دولت و همچنین کودک الکترونیک در سال 88، فناور برتر کشور در سال 89، کارآفرین برتر در سال 90، واحد برگزیده انجمن استاندارد در سال 91، واحد برتر صنعت فناوری اطلاعات در سال 92 و فناور برتر استان در سال 93 دست یابد. 


این فعال حوزه فناوری کشور در پایان بیان کرد: در حوزه صادرات خدمات فنی- مهندسی نیز ما در حال حاضر موفق به اجرای چهار پروژه برون مرزی در کشورهای روسیه، اتریش، کردستان عراق و ترکیه شدیم که به دلیل پاره ای مشکلات همه این پروژه های با واسطه انجام شده است.