رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز گفت: مراکز رشد برای ایده های فناورانه ای که هنوز قادر به تحمل ناملایمات بازار نیستند شرایط مناسب را مهیا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مهدی قاسمی کاکرودی رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز اظهار کرد: شرکت های مرکز رشد دانشگاه تبریز تاکنون توانسته اند با حوزه های دفاعی قراردادهای فوق العاده خوبی را امضا و محصولات ویژه و استراتژیکی را به شکل دراز مدت برای آن ها تولید کنند.


وی ادامه داد: به طور معمول در این مدل قراردادها دانشگاه تبریز و مرکز رشد به عنوان حامی، ضمانت های لازم را می دهند تا شرکت ها بتوانند در بازار کسب و کار فعال شوند.

اهمیت مراکز رشد

رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز منظور از واژه مرکز رشد را همانند انکو واترها در علوم پزشکی، حمایت و کمک به یک نوزاد ناقص یا نارس دانست که با قرار دادن او در مرکز رشد شرایط محیطی لازم جهت تداوم زندگی اش فراهم می شود و ادامه داد: این واژه در حوزه فناوری نیز همین کاربرد را دارد و مراکز رشد برای ایده های فناورانه ای که هنوز قادر به تحمل ناملایمات بازار نیستند شرایطی را مهیا می کند تا در این مراکز مستقر شوند. 


وی ابراز کرد: همچنین مراکز رشد، مشاوره و حمایت هایی را در راستای به بلوغ رساندن ایده ها ترتیب اثر می دهند تا به تدریج وارد فضای اجتماعی و کسب و کار شوند.


این عضو کارگزاری ارزیابی شرکت های دانش بنیان عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه تبریز از سال 89 شروع به فعالیت کرده و اولین شرکتی که در این مرکز رشد مستقر شده اواخر سال 89 بوده است. لازم به ذکر است در حال حاضر قریب به50 شرکت فناور در این مرکز مستقر هستند.


وی در راستای افتخارات کسب شده از سوی مرکز رشد تبریز تصریح کرد: مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز در سومین دوره جشنواره علم تا عمل موفق به ارائه بهترین طرح ها از طریق شرکت های خود شده است که به عنوان برترین طرح های ملی و استانی شناخته و برگزیده شدند.

نقش معاونت علمی

وی نقش معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را در عملکرد مثبت این مراکز موثر دانست و عنوان کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد اصلی سیاستگذاری و حمایتی در حوزه توسعه فناوری نقش بسیار بارزی دارد و هر زمان اقدام به حرکتی کرده است شاهد تحرکاتی در حوزه های توسعه فناوری نیز بوده ایم.


قاسمی ابراز کرد: بخش دیگری که مرکز رشد بیشتر درگیر آن است مربوط به حوزه تجاری سازی محصولات دانش بنیان است. بنابراین از معاونت تجاری سازی و نوآوری فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتظار می رود که حرکت خود را در این زمینه تسریع بخشد.


وی افزود: در واقعیت امر برنامه های خوبی در این زمینه تدوین شده است و چنانچه قرار بر ارتقا سهم محصولات دانش بنیان از صادرات کل کشور باشد لازم است که معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با سرعت بیشتری حمایت های خود را به این شرکت ها ارائه دهد.


توصیه به شرکت های دانش بنیان

این عضو کارگزاری ارزیابی شرکت های دانش بنیان پیشنهاد کرد: توصیه من به شرکت های موجود در مرکز رشد این است که تجاری فکر کنند و منتظر دست غیبی نباشند. همچنین در صورتی که ایده آن ها قابل تجاری کردن است به فکر سرمایه گذار باشند و چشم به کمک دولت ندوزند. بنده نیز سعی می کنم تا سرمایه گذاران را مجاب کنم که در طرح های مرکز رشد تبریز مشارکت کنند. 


وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که به برنامه ریزی های انجام شده عمل شود و در حمایت از شرکت های دانش بنیان و خرید محصولات کمک های لازم صورت گیرد. در حال حاضر شرکت های موجود در مرکز رشد تبریز محصولاتی را تولید می کنند که نیاز شهرداری ها است. مشاهده می شود که با وجود تصریح قانون بر این موضوع که در مناقصه، شرکت های دانش بنیان دارای مزیت هستند اما شهرداری به آن عمل نمی کند. در واقع اجرای قانون و حمایت ها باید تا حدودی پیگیری شود و مستدام باشد.
رییس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه تبریز با بیان این مطلب که وضعیت مراکز رشد دانشگاهی باید مشخص شوند خاطر نشان کرد: گاهی دیده می شود که قوانینی مصوب شده اند اما همه آن ها مربوط به پارک های علم و فناوری هستند. به عنوان مثال دانشگاه تبریز با بیش از 20 هزار دانشجو و 700 عضو هیات علمی و ایده های فناورانه بسیار زیاد در مرکز رشد، هیچ سهمی از این قانون ها ندارد.


وی افزود: در این راستا باید تکلیف شرکت های مرکز رشدی مشخص شود و انتظار می رود پردیس های فناوری از تجمیع پارک ها و مراکز رشد بر اساس یک ساختار و با یک مدیریت یکسان در استان ها ایجاد شوند. 


پایان پیام/