فاکتور رشد اپیدرمیEGFبرای نخستین بار در کشور و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مجید گلکار، رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان دارو درمان برنا درباره تولید فاکتور رشد EGFاظهار کرد: فاکتوررشد اپیدرمی پروتیینی است که به طورطبیعی درسلول های بدن وجوددارد وباعث تحریک رشدبسیاری ازسلول ها ازجمله فیبروبلاست ها وسلول های اپیدرمی وسلول های پوست می شود.


وی در ادامه بیان کرد: تا پیش از این ، این محصول از خارج کشور و با قیمت هر میلی گرم سه تا پنج میلیون تومان خریداری می شد در حالی که نمونه تولیدی در کشور در حال حاضر با قیمتی بسیار کمتر و با کیفیت مشابه بهترین نمونه های خارجی آماده عرضه به مصرف کنندگان ( در ویال های حاوی 100 و 250 میکروگرم EGF) است.


رئیس هیات مدیره شرکت برنا اظهارکرد: پروژه تولید محصول EGF ازچهار سال پیش به عنوان یک طرح پژوهشی آغاز به کار کرد و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهش های اولیه آن انجام شد و در دو سال اخیر نیز با صرف هزینه های دیگر تولید این محصول را به مرحله نیمه صنعتی رساندیم.


گلکاربا اشاره به این موضوع که فاکتور رشد EGFپر مصرف ترین فاکتور رشد است افزود: سالانه صدها میلی گرم تا چند گرم از این فاکتور رشد درآزمایشگاه ها و مراکز تولیدی کشت سلول و مهندسی بافت استفاده می شود و با تولید این محصول در داخل کشور صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه ای انجام می شود. 


وی افزود: در همین راستا ما فراخوانی را اعلام کرده ایم تا تمامی آزمایشگاه های کشت سلول، مهندسی بافت، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و تولیدی، شرکت های دانش بنیان و محققانی که متقاضی این فاکتور رشد هستند نمونه ایرانی آن را با کیفیت بالا و قیمتی مناسب تهیه کنند.


رئیس هیات مدیره شرکت برنا تصریح کرد: فاکتور رشد EGF ، به صورت فراورده دارویی جلدی، برای درمان زخم پای دیابتی ، ترمیم سوختگی ها و زخم بستر نیز کاربرد دارد و محصولات مشابه خارجی برای این مصارف سال ها است که در ده ها کشور دنیا مصرف می شوند.


وی تصریح کرد : ما امیدواریم که با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تولید صنعتی EGF و تبدیل آن به دارو وفرآورده های دارویی جلدی را به زودی آغاز کنیم. 


گلکارخاطر نشان کرد: حدود شش میلیون ایرانی مبتلا به دیابت هستند و در هر زمان دو تا پنچ درصد آنها دچار زخم پای دیابتی هستند. کارایی فراورده دارویی EGF برای درمان زخم پای دیابتی ( و نیز ترمیم سوختگی و زخم بستر)سال ها است که از نظر بالینی به تایید رسیده و سه محصول تجاری آن در دنیا تولید و مصرف می شود ولی به دلیل قیمت بالا امکان مصرف آن در داخل کشور نبوده است.


وی افزود: ما امیدواریم با تولید فراورده دارویی EGF با قیمت مناسب بتوانیم در ارتقای سلامت بیماران و کیفیت زندگی انها موثر باشیم.