دبیر کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: محققین دانشگاهی با استفاده از رشته رایانش زیستی، زمان و هزینه های مالی تحقیقات خود را به حداقل رسانده اند که همین موضوع کمک بزرگی به حوزه تحقیقات کشور خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،، دکتر عباس نجاری، دبیر کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی با تعریف ساده ای از رشته رایانش زیستی به عنوان یک رشته تقریبا نوپا، بیان کرد: رایانش زیستی یک رشته جدید در دو دهه اخیر است که از ترکیب رشته های مهندسی کامپیوتر، مخابرات، ریاضایات، آمار، هوش مصنوعی، بیوشیمی، ژنتیک، بیوتکنولوژی و غیره به وجود آمده است و در واقع یک دانش و فن میان رشته ای محسوب می شود. 


وی تصریح کرد: مهم ترین تفاوت رشته رایانش زیستی با رشته های مشابه مانند بایوانفورماتیک گستره وسیع این رشته در حل مسایل پیچیده زیستی است که با توجه به اهمیت یافتن مسایل زیستی در دنیا، این رشته نیز اهمیت بیشتری پیدا کرده است.


دبیر کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در خصوص اهمیت شکل گیری کارگروهی با همین عنوان در ستاد توسعه زیست فناوری، اظهار کرد: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی در دنیا و ایران و تغییر، تحول و بازتاب های علمی این رشته در دنیا که تاثیر بسزایی در نگرش دانشمندان داشته است، ضرورت داشت که این رشته در ایران نیز مورد توجه بیشتری قرار گیرد.


وی افزود: در واقع در حال حاضر رشته رایانش زیستی نه تنها درحاشیه نیست بلکه در متن امور علمی زیستی قرار گرفته است و می تواند به مراتب اعتبار و امتیاز فراتر و بیشتری به فعالیت های علمی ببخشد به همین دلیل در ستاد توسعه زیست فناوری کارگروهی با همین عنوان شکل گرفته است تا با تغییرات روز دنیا همگام شویم.


نجاری با اشاره به یکی از دستاوردهای این رشته نوین، خاطرنشان کرد: در خصوص کاربرد این رشته می توان به داده کاوی به شیوه پردازش ابری اشاره کرد که نتیجه آن ارایه مدل های متنوع و فرضیه های نو و پیدا کردن راه های درمانی و داروهای جدید است که اگر از این موضوع درست استفاده کنیم تحولی بزرگ در حوزه دارو و درمان خواهیم داشت.


به گفته دبیر کارگروه رایانش زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، در واقع رشته رایانش زیستی چیزی نیست جز گردهم آیی علوم وفنون مختلف، با هدف کشف رازهای آفرینش.


نجاری همچنین یادآور شد: این رشته در یک دهه قبل نسبت به امروز کاربرد اندکی داشت و توسعه نیافته بود و به توانایی آن شک جدی وجود داشت ولی امروز به وضوح زیست پزشکی و رایانش زیستی در هم آمیخته اند و ارتباط محکم و پایداری بین آنها برقرار شده و به کمک یکدیگر دنیای شگفت انگیز دیگری را در حوزه علم و فناوری خلق کرده اند.


وی با اشاره به مزایای استفاده از این رشته، گفت: کارآزمایی هایی که با رایانش زیستی ترکیب شده اند، زیست پزشکی را کارآمدتر کرده است.