معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شکل گیری کمیته صادرات صنایع هوایی و فضایی ذیل کمیسیون تخصصی صادرات محصولات دانش بنیان و کسب و کار بین الملل در این معاونت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،، مهندس علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی، در خصوص امضای تفاهمنامه توسعه صادرات هوایی و فضایی ایران بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران گفت: تعریف و ترویج برند مشترک صادراتی محصولات و خدمات هوایی و فضایی با عنوان "صهفا" و تشکیل شرکت مدیریت صادرات هوایی و فضایی از جمله اهداف امضای این تفاهمنامه است.


وی افزود: بر این اساس از این پس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران شرکت توسعه مدیریت صادرات صنایع هوایی و فضایی متشکل از 160 شرکت خصوصی فعال در حوزه هوا و فضا ایجاد و محصولات این شرکت با برند صهفا به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.


بیرنگ با بیان اینکه نقش اصلی تشکیل شرکت فوق بر عهده اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است به نقش حمایتی معاونت در این زمینه اشاره و اظهار کرد: از آنجا که حمایت از 160 شرکت فعال این حوزه زمان بر و هزینه بر است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این تفاهمنامه متعهد شده است تا از طریق کمک به اخذ مساعدت های بیمه ای، بانکی، ارزی،گمرکی و ضمانت های صادراتی به صادرکنندگان هوایی و فضایی راه توسعه صادرات محصولات هوا و فضا با برند صهفا را هموار کند.


وی ایجاد هماهنگی های لازم با رایزنان بازرگانی، اقتصادی و فناوری ایران در سایر کشورها جهت پشتیبانی را از دیگر حمایت ها و تعهدات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این راستا برشمرد و افزود: پس از شکل گیری و آغاز به کار شرکت توسعه مدیریت صادرات صنایع هوایی و فضایی پیگیری رفع مشکلات صادرات هوایی و فضایی از دستگاه های اجرایی ذیربط و فراهم کردن شرایط حضور نمایندگان اتحادیه در کمیسیون های مشترک اقتصادی و بازرگانی با کشورهای مختلف نیز با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت می پذیرد.


معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: انجام اطلاع رسانی و هماهنگی صادراتی شرکت های هوایی و فضایی در کشور مربوطه، هماهنگی و انجام همکاری های لازم با سازمان ها و نهادهای دخیل در رابطه با خدمات هوایی و فضایی کشور در داخل و سایر کشورها نیز در زمره حمایت های معاونت از شرکت توسعه مدیریت صادرات صنایع هوایی و فضایی قرار می گیرد.


وی به شکل گیری کمیسیون تخصصی صادرات محصولات دانش بنیان و کسب و کار بین الملل در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: با امضای این تفاهنامه و در راستای اجرایی شدن مفاد آن کمیته صادرات صنایع هوایی و فضایی ذیل این کمیسیون تشکیل و آغاز به کار می کند.
به گفته مهندس بیرنگ برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی لازم برای بهره مندی از توان بخش خصوصی در حوزه هوا و فضا از جمله اهداف شکل گیری این کمیته در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری است.


وی یادآور شد: بر اساس این تفاهنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از برگزاری و شرکت در نمایشگاه های تخصصی صادراتی در کشورهای هدف و اعزام هیات های صادراتی و ارائه خدمات و تسهیلات لازم در این زمینه و حضور اتحادیه در سفرهای مقامات عالی حمایت می کند.


معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی حمایت همچنین، ارائه تسهیلات مناسب برای ایجاد و کارکرد شرکت توسعه مدیریت صادرات هوایی و فضایی و ترویج برند صادراتی را از دیگر حمایت های این معاونت در راستای هموار کردن مسیر تجاری سازی محصولات حوزه هوا و فضا عنوان کرد.