محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه تولید غشای نانوفیلتراسیون به منظور استفاده در صنایع آب و فاضلاب و نفت و گاز و حوزه انرژی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آرمین صمیمی، مجری طرح دستگاه ساخت غشای نانو فیلتراسیون با بیان اینکه به منظور بهره گیری از دانش فنی در حوزه فناوری غشایی در صنایع آب و فاضلاب و نفت و گاز و همچنین حوزه انرژی شامل باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی و ... عمدتا نیاز به استفاده از غشاهای پلیمری نازک با حفرات نانومتری است، تصریح کرد: این در حالی است که چنین غشاهایی در حال حاضر به طور کامل از خارج از کشور تهیه می‌شوند و تولید صنعتی آنها در کشور وجود ندارد.

وی افزود: طرح حاضر به منظور ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تولید دستگاه‌های تخصصی در حوزه ساخت تکرار‌پذیر غشاهای پلیمری ارائه شده است. در این طرح تمرکز برساخت دستگاه‌های قالب‌ریزی و پوشش‌دهی غشاهای قابل کاربرد صنایع به منظور حرکت به سمت بومی سازی تکنولوژی غشایی و تجاری سازی این فناوری در کشور است.

صمیمی از جمله قابلیت‌ها و مزیت‌های دستگاه را قابلیت لایه نشانی و قالب‌ریزی به صورت اتوماتیک، قابلیت تعویض هد لایه نشانی بر اساس کاربرد، سبکی و قابلیت حمل، قابلیت قالب‌ریزی بر روی زیرلایه‌های مختلف و قابلیت تنظیم شرایط ساخت غشا نظیر دما، سرعت لایه نشانی و ضخامت عنوان کرد.

وی با بیان اینکه غشاهای نانوحفره پلیمری در صنایع نفت، گاز، آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: لایه نشانی جوهر در ابر خازن‌ها، لایه نشانی جوهر در باتری‌های لیتیومی و لایه نشانی سلول‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجری طرح دستگاه ساخت غشای نانوفیلتراسیون آب گریز کردن انواع پارچه‌های صنعتی، لایه نشانی انواع پارچه، پلیمر و لاستیک را از دیگر کاربردهای این طرح عنوان کرد.