عضو کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: با هدف حفظ ذخائر ژنتیکی و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، میکروب های مفید مرتبط با کشاورزی به کمک تکنیک های مدرن زیست فناوری شناسایی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر نیراعظم خوش خلق سیما، عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، به شناسایی میکروب های مفید مرتبط با کشاورزی به کمک تکنیک های مدرن زیست فناوری با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی اشاره و اظهار کرد: جداسازی ژن های مهم موجود در میکروب ها و مهندسی ژنتیک آنها به منظور اصلاح مولکولی برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی نیز با همین تکنیک انجام می گیرد.

وی افزود: شناسایی و بهینه سازی فرآیندهای تولید فرآورده های بیولوژیک از جمله سوخت های زیستی٬ سموم بیولوژیک، کودهای بیولوژیک، داروهای نوترکیب و فرآورده های با ارزش مورد استفاده در صنعت، طراحی فرآیندهای تولید در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی و ایمنی زیستی در رابطه با تولید، آزمایش و مسایل حقوقی موجودات تراریخته GMOS و همچنین مسایل مربوط به استفاده صحیح از میکرو ارگانیسم ها نیز با این روش امکانپذیر می شود.

عضو کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در خصوص جایگاه مهم این تحقیق در کشور، عنوان کرد: این کار در راستای حفظ ذخائر ژنتیکی در کشور انجام می شود و یکی از مهم ترین برنامه ها و اهداف ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی است.

خوش‌خلق‌سیما، با اشاره به اینکه ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال توسعه فناوری در بخش کشاورزی در کشور است، گفت: توسعه فناوری در این بخش سبب خواهد شد تا مجموعه بخش کشاورزی کشور نیز گسترش یابد و به رشد کیفی و کمی قابل توجهی دست یابد. بنابراین تلاش های ستاد، در این راستا تاثیرگذار و بااهمیت است.

وی همچنین بیان کرد: جمع آوری، شناسایی، رده بندی و حفظ و نگهداری میکروارگانیسم های مرتبط با کشاورزی و صنایع مربوطه از مناطق مختلف کشور و تهیه نقشه پراکنش آنها یکی از اقدامات پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی است.