تفاهمنامه تشکیل «پژوهشکده سیاست ها و اولویت های علوم بنیادین» مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید سپهر قاضی نوری معاون سیاستگذاری و ارزیابی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر محمدجواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی، تفاهم‌نامه تشکیل «پژوهشکده سیاست ها و اولویت های علوم بنیادین» را امضا کردند.

هدف از انعقاد این تفاهمنامه تشکیل یک مرکز پژوهشی سیاستگذاری با عنوان "پژوهشکده سیاست ها و اولویت های علوم بنیادین" است تا به کانونی برای آموزش و تربیت نیروی انسانی محقّق در زمینه مطالعه و پژوهش در حوزه سیاست ها،‌ اولویت ها و برنامه های مرتبط با دانش های بنیادین کشور مبدّل شود.

دکتر قاضی نوری با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه گفت: کشورهای مختلف در دنیا برای توسعه، راه های متفاوتی را پیموده اند. برخی از کشورها به پژوهش و مجاهدت در علوم پایه پرداخته اند و تلاش کرده اند از این راه به توسعه و خصوصا توسعه فناوری دست یابند حال آن که برخی کشورهای دیگر، راهبرد خود را به سوی استفاده از علوم پایه تولید شده از جانب دیگران سوق داده و با استفاده از روش های مهندسی معکوس و تقلید، به توسعه فناوری پرداخته اند.

وی افزود: از آنجا که در ایران هنوز راهبرد مشخصی در این زمینه وجود ندارد؛ مشخص کردن رویکرد کشور نسبت به علوم پایه از مباحثی است که باید در میان جامعه متخصص سیاستگذاری علم،‌ فناوری و نوآوری مورد بحث و واکاوی قرار گیرد و نتایج این مباحث، به عنوان سیاست ها و ابزارهای سیاستی دولت به کار رود. از این رو،‌ ماموریت اصلی این پژوهشکده، سیاستپژوهی در زمینه علوم پایه و شناسایی اولویت های کشور در حوزه دانش های بنیادین در نظر گرفته شده است.

معاون سیاستگذاری و ارزیابی راهبردی معاونت علمی و فناوری با اشاره ماموریت های های این پژوهشکده عنوان کرد: این پژوهشکده ماموریت دارد سیاست ها و نقشه راه پیشرفت در عرصه دانش های پایه را به منظور دستیابی به اهداف ذکر شده در نقشه جامع علمی کشور از طریق جذب و آموزش متخصصان این حوزه تدوین کند.

دکتر قاضی نوری همچنین ابراز کرد: از آنجا که پژوهشگاه دانشهای بنیادی از مراکز فعال پژوهشی در علوم پایه در کشور به شمار می رود و پژوهشگران برجسته ای را در این حوزه زیر چتر خود دارد؛ راه اندازی پژوهشکده سیاست ها و اولویت های علوم بنیادین در این پژوهشگاه می تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف و ماموریت های در نظر گرفته شده داشته باشد.

وی محورهای اصلی فعالیت پژوهشکده مذکور را اموری مانند سیاست پژوهی و سیاستگذاری علوم پایه، اولویت گذاری و تدوین نقشه راه کشور در دانش های بنیادین،‌ ایجاد و مدیریت شبکه سیاست پژوهی علوم پایه و تحلیل و ارزیابی سیاست ها و برنامه های جاری کشور در حوزه علوم پایه برشمرد.

براساس این گزارش، طبق مفاد تفاهم‌نامه تشکیل «پژوهشکده سیاست ها و اولویت های علوم بنیادین» که 3 سال اعتبار دارد و قابلیت تمدید نیز خواهد داشت، معاونت علمی و فناوری متعهد شده است تا سالانه بخشی از هزینه های راه اندازی و فعالیت پژوهشکده را تامین کند. پژوهشگاه دانشهای بنیادی نیز موافقت کرده است که با مهیّا کردن پیش‌نیازهای لازم برای راه اندازی این پژوهشکده و تامین فضای مناسب برای محققین و سیاستگذاران، گام های لازم را در جهت دستیابی به اهداف و ماموریت های پژوهشکده بردارد.