رییس مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران از کشف مخمر جدیدی برای صنعت بیوتکنولوژی خبر داد و گفت: تاکنون تنها شش خانواده جدید مخمر کشف شده که این مخمر نیز آخرین مورد ثبت شده به شمار می‌آید.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سیدابوالحسن شاهزاده فاضلی در حاشیه‌ بازدید دکتر جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی و رونمایی از دستاوردهای محققان این نهاد، همچنین با اشاره به موفقیت اخیر این مرکز افزود: در جریان مطالعه تنوع زیستی با هدف جمع‌آوری و شناسایی گونه‌های مخمری موجود در زیستگاه‌های بومی ایران محققان این مرکز موفق شدند دو جدایه شبه مخمری را شناسایی و ثبت کنند.

به گفته وی آنالیزهای ریخت‌شناسی، فیزیولوژیک و مولکولی این جدایه‌ها به معرفی خانواده جدیدی منجر شد که به نام زنده یاد فریدون ملک‌زاده نامگذاری شده است.

شاهزاده فاضلی با تاکید بر این که مخمرها قارچ‌های تک سلولی هستند، اظهار داشت: این میکروارگانیسم‌ها به دلیل پتانسیل آنزیمی بالا نقش مهمی در تجزیه مواد و گردش آنها در طبیعت ایفا می‌کنند.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران همچنین خاطرنشان کرد: توانایی تولید ترکیبات زیستی ارزشمند مانند اسیدهای آلی و سوخت زیستی، مخمرها را به عنوان میکروارگانیسم‌های توانمند در صنعت بیوتکنولوژی مطرح کرده است. از این نوع مخمرها در تولید پروتئین و خمیرمایه نانوایی استفاده می‌شود و امروزه نیز در شکل پروتئین‌های نوترکیب، پروبیوتیک‌ها، استارترهای صنایع تخمیری و کنترل کننده زیستی آفات گیاهی قابل استفاده است.

فاضلی یادآور شد: خانواده مخمری کشف شده متعلق به راسته UROCYSTIDALEF است و جنس گونه بومی آن نیز FEREYDOUNI KHARGICOLA را در خود جای داده است.

وی خاطرنشان کرد: اطلاعات به دست آمده از کشف این خانواده مخمرها در مجله معتبر میکرولوژیکال پروگرس به چاپ رسیده است و مخمر کشف شده نیز به عنوان یک ذخیره ارزشمند در بانک میکروارگانیزم‌ها مرکز ملی ذخایر ژنتیکی نگهداری می‌شود.

فاضلی همچنین خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته در دنیا تنها 6 خانواده جدید مخمر کشف شده است که این مورد نیز آخرین مورد به ثبت رسیده است.

زنده یاد دکتر فریدون ملک زاده، استاد تمام وقت میکروبیولوژی در دانشکده علوم دانشگاه تهران بود که منشأ خدمات فراوان و ارزشمند از جمله انتشار چندین مقاله علمی پژوهشی و بیش از 36 جلد کتاب در زمینه های باکتری شناسی، میکروبیولوژی و ویروس شناسی است. وی در سال 1378 به مناسبت کشف دو میکروارگانیسم جدید از خاک های جنگلی ایران و نامگذاری آنها به نام ایران موفق به دریافت جایزه دوازدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. وی که پدر علم باکتری شناسی ایران لقب گرفته در شهریور سال 1391 در سن 79 سالگی به دریار باقی شتافت.

تربیت شدگان محضر استاد هم اکنون در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران راه استاد را در زمینه شناسایی میکروارگانیسمها ادامه می دهند و حاصل این رهپویی، معرفی 23 گونه جدید میکروارگانیسم به جامعه جهانی است.