دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای طرح پایلوت کشت و توسعه گیاهان دارویی در عرصه‏ های طبیعی حداقل در 15 ناحیه اکولوژیکی کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی در خصوص عملکرد این ستاد در تحقق سیاست های کلی حوزه سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در حال حاضر عمده فعالیت های این ستاد بر روی بند دوازدهم این سیاست ها " بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران" متمرکز شده است.
وی افزود: خدمات بهداشتی، درمانی و سلامت مبتنی بر اصول و ارزش‌های انسانی- ‌اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی ذیل این بند در حال اجراست.
دکتر عصاره به اهمیت ترویج سبک زندگی سالم و آموزه‌های ایرانی- اسلامی در حوزه سلامت و تغذیه بر مبنای تعالیم ایرانی- اسلامی منطبق بر طب سنتی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بهره گیری از ظرفیت‌های رسانه ملی، مطبوعات، اماکن مذهبی، مراکز سلامتی و سایر روش‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی به مبحث آموزش عمومی مردم ورود پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت تکلیف دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشخص شده است. از این رو می توان امیدوار بود که با تحقق این بند زنجیره بزرگی در زمینه اشتغال و فناوری تولید و تولید محصولات دانش بنیان شکل بگیرد که هم به ارتقای سطح اشتغال و هم ارتقای سطح سلامت بینجامد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت را مکمل سیاست های کلی علم و فناوری دانست و افزود: حمایت از ایجاد نهادهای استاندارد و معتبر خدمات طب سنتی و داروسازی سنتی در راستای تحقق بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت به همت این ستاد در حال انجام است.
به گفته وی حمایت از تدوین نظام‌نامه ارائه خدمات سلامت توسط دست‌اندرکاران طب سنتی ایران همواره مد نظر ستاد بوده است که با همکاری وزارت بهداشت طراحی و استقرار مدل‌های ارتقاء کیفیت، ارزیابی عملکرد، استانداردسازی کلیه فرآیندها و خدمات طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط به شکل مناسبی انجام شده است.

تجهیز و تقویت موزه و کتابخانه تخصصی گروه مطالعات تاریخ طب
دکتر عصاره از تجهیز و تقویت موزه و کتابخانه تخصصی گروه مطالعات تاریخ طب و کانون‌های دانشجوئی طب سنتی در راستای توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران خبر داد و اظهار کرد: کمک به برگزاری دوره‏های بازآموزی برای پزشکان، داروسازان و دامپزشکان و تولید و انتشار گسترده لوح‏های فشرده چند رسانه‌ای (Multimedia) در زمینه طب سنتی و داروهای گیاهی از دیگر اقدامات این ستاد در راستای تحقق بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت بوده است.
وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت های ستاد ویژه تحقق بند دوازدهم این سیاست ها می توان به برنامه‌ریزی ملی در جهت گردآوری، تطبیق، مقابله، ترجمه، چاپ و انتشار نسخه‌های خطی و غیرخطی دانشمندان ایرانی در زمینه طب سنتی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و متخصصان داخلی و خارجی و نیز همکاری‌های فیمابین ستاد در کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و موزه علوم پزشکی اشاره کرد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حمایت از کشت گیاهان دارویی سایر اقلیم‌ها در کشور به جدیت پیگیری می شود، از برنامه‌ریزی برای توسعه کشت و اهلی‌کردن گونه‌های مهم گیاهان دارویی و دارای ارزش اقتصادی توسط این ستاد خبر داد.