دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی و «مرکز سرطان ام‌ای‌ اندرسون» دانشگاه تگزاس، رویکرد جدیدی برای مسدودکردن یکی از مهم‌ترین ژن‌های جهش‌یافته در سرطان انسانی یافته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  این ژن، انکوژن KRAS نام دارد و هدفی چالش‌برانگیز و گریزپا برای تولیدکنندگان دارویی بوده است.

رویکرد ابداعی بر نوع توالی‌داده‌شده آ‌ر‌ان‌ای مداخله‌کننده کوچک یا siRNA مبتنی است. دانشمندان نشان دادند استفاده از شکلی از siRNA برای متوقف‌کردن KRAS نه تنها رشد سرطان‌های ریه و روده بزرگ را در سلول‌های کاشته‌شده در آزمایشگاه و موش‌ها متوقف کرد، بلکه متاستاز (عامل اصلی مرگ‌های سرطانی) را نیز متوقف کرد.

مولفه KRAS به عنوان پروتئینی داروگریز شناخته شده است. این مولفه، مولکولی سیگنال‌دهنده و سوییچی پروتئینی است که رخدادهای مولکولی را وادار می‌کند به سلول‌ها دستور رشد و بقا دهند. جهش‌های موجود در این ژن، سوییچی خلق می‌کنند که به طور مداوم فعال است و موجب تقسیم غیرقابل‌کنترل سلول‌ها می‌شود.

جهش‌های KRAS در تقریبا 30 درصد سرطان‌های انسانی به ویژه سرطان‌های ریه، روده بزرگ، لوزالمعده و تیروئید حضور دارند. این مولفه، از نخستین ژن‌های سرطان‌زایی بوده که تاکنون کشف شده و دانشمندان دهه‌هاست آن را هدف قرار داده‌اند اما شانس کمی برای شکار آن داشته‌اند.

جزئیات این یافته‌ها در نشریه Molecular Cancer Therapeutics قابل‌مشاهده است.