معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رویکرد اصلی هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی را توجه به امر صادرات اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوی امروز در نشست خبری هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی درباره این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی امسال با رویکرد جدیدی کار خود را دنبال می کند؛ رویکردی که بر شناسایی بازار و صادرات فناوری تأکید ویژه ای دارد.
دکتر ستاری تصریح کرد: با این تأکید ویژه بر افزایش صادرات پیش بینی می کنیم در حوزه صنایع هوایی کشور، صادراتی به میزان 100 میلیون دلار داشته باشیم که این رقم مبنا قرار می گیرد و باید در سالهای آینده افزایش پیدا کند.
وی با تأکید بر حضور شرکت های دانش بنیان در این نمایشگاه ادامه داد: حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های این‌چنینی لازم است؛ علاوه بر این شاهد حضور شرکت های خارجی هم در این عرصه هستیم. البته باید در نظر داشت که معاونت علمی و فناوری معاونت علمی هم به تازگی به این عرصه وارد شده است و اگر کاستی هایی وجود دارد به خاطر همین موضوع است.

لزوم خصوصی سازی در عرصه هوایی
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در عرصه هوایی باید خصوصی سازی صورت بگیرد و نهاد ها برای دستیابی به این امر تلاش کنند. با تمرکز بر این موارد و بحث های توسعه ای می توانیم به هدف صادرات که برای آن برنامه ریزی صورت گرفته است دست پیدا کنیم. نمایشگاه مذکور هم پلی ارتباطی است برای نمایش اقتدار کشوری در حوزه های هوانوردی خصوصی و غیرنظامی و سایر حوزه های مرتبط با صنایع هوایی است.
دکتر ستاری تحریم ها را در عرصه صنعت و فناوری بی تأثیر ندانست گفت: درست است که نمی توان از تأثیر تحریم ها صرف نظر کرد اما این موضوع باعث شد تا تکیه کشور بر دانش داخلی، به خصوص در صنعت هوایی بیشتر شود که در این راستا ستاد توسعه و صنایع دانش بنیان هوایی و شرکت های این حوزه تلاش های قابل تقدیری انجام داده است.

اهداف کلان نمایشگاه
وی همچنین درباره اهداف کلان هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران ابراز کرد: ارائه توانمندی های صنایع هوایی داخلی، ارائه توانمندی خدمات هوایی کشور در حوزه های مسافر و بار، توجه بیشتر به فرودگاه های کشور در ابعاد گسترش، نوسازی، به روزرسانی و اقتصادی کردن آنها، بخشی از اهداف کلان برگزاری این نمایشگاه است.
ستاری همچنین توجه به زیرساخت ها و قوانین، به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان هوایی و توجه ویژه به رشد بخش خصوصی هوایی کشور را از دیگر اهداف کلان برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و ادامه داد: جلب حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور مشارکت در پروازهای مختلف هوایی کشور پس از رفع تحریم ها و متقابلا استفاده از توانمندی های صنایع هوایی و خدمات هوایی ایران در این نمایشگاه پیگیری می شود.
رییس هئیت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی در بخش دیگری از این نشست گفت: جذب شرکت های معتبر خارجی از اقصانقاط جهان، به منظور استفاده متقابل از توانمندی های ایران و دیگر کشور در این نمایشگاه مدنظر قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر طراحی برنامه هایی به منظور متقاعد کردن جهان از مزایای پروازهای عبوری از آسمان ایران و تبدیل ایران به HUB منطقه نیز در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین به جهت گیری به منظور مردمی کردن هوانوردی عمومی اشاره کرد و افزود: حمایت از رسانه های هوایی کشور و جلب مشارکت رسانه ملی از برنامه هوایی، از دیگر برنامه هایی است که در هفتمین نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران مورد توجه واقع خواهد شد.

حضور شرکت های خارجی برای نخستین بار
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: سالهاست که نمایشگاه بین المللی صنایع هوایی و هوانوردی برگزار می شود اما امسال برای نخستین بار است که شاهد این حجم حضور شرکت های خارجی هستیم. در گذشته و قبل از تحریم ها برای صادرات برنامه ای نداشتیم اما امروز می توانیم ادعاهایی در زمینه صادرات داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما مدتها با استانداردهای جهانی در زمینه های هوایی فاصله داشتیم اما امروز بسیاری از شرکت های فعال در حوزه هوایی اقدام به دریافت استانداردهای مختلف کرده اند و وارد بازارهای جهانی شدند، وظیفه معاونت هم کمک و حمایت از این شرکت ها برای استمرار حضورشان در بازار های جهانی است.

افزایش شرکت های دانش بنیان تا مرز 1000 شرکت
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان تا مرز 1000 شرکت اشاره کرد و ادامه داد: صادرات 100 میلیون دلاری که پیش بینی شده است در حوزه های خدمات هوایی و هواپیمایی و قطعات است که امیدواریم به حوزه بالگردها نیز وارد شویم البته از امکانات دیگری که کشور به آن دست پیدا کرده تولید پهباد است که در این زمینه می توانیم به انتقال تکنولوژی بپردازیم، همچنین می توان از این پهبادها برای مصارف داخلی هم استفاده کرد مانند انواع گشت زنی ها در حوزه های نظامی و محیط زیست.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به این موضوع که هنوز تکنولوژی در صنایع هوایی به کشور وارد می شود، اضافه کرد: پروژه تولید توربین برای هواپیما در کشور کلید خورده است که مورد استفاده هواپیماهای نظامی و غیرنظامی قرار می گیرد، این توربین ها مدت زیادی برای ما معضل بوده است اما امیدواریم تا حدود سه سال آینده به تولید این توربین ها برسیم.

برگزاری نمایشگاه علم تا عمل؛ اول اسفندماه
ستاری همچنین با اشاره به برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل، عنوان کرد: این نمایشگاه در هفته اول اسفندماه برگزار خواهد شد و رویکرد اصلی آن توجه کیفی به جای کمی به فعالیت های شرکت های دانش بنیان است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در این خصوص هماهنگی با استانداری های محترم صورت گرفته است تا جشنواره بتواند انعکاس خوبی از توان کل کشور باشد. همچنین شرایطی فراهم خواهد شد تا مدیران استانی و استانداری ها تعامل بیشتری با بازیگران اقتصاد دانش بنیان برقرار کنند.
دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه در حاشیه این نمایشگاه، جشنواره طرح های شاخص فناوری به معرض دید گذاشته می شود، گفت: به طور ویژه از سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه صنایع مبتنی بر فناوری های با ارزش افزوده بالا دعوت به عمل می آید از این نمایشگاه بازدید کنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان در پایان ابراز کرد: از پارک های علم و فناوری، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و تمامی نخبگان درخواست می کنم در برگزاری پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی علم تا عمل همکاری جدی داشته باشند.

حمایت رسانه های حوزه هوایی و علم و فناوری ادامه دارد
همچنین پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه و در پاسخ به سوالی در خصوص حمایت از رسانه های هوایی کشور و جلب مشارکت رسانه ملی از برنامه های هوایی توضیح داد و گفت: حمایت های در نظر گرفته شده توسط این معاونت برای رسانه های حوزه هوایی که در زمینه تخصصی و ترویجی فعالیت دارند ادامه خواهد داشت و همچنین رسانه های تخصصی حوزه علم و فناوری طبق روال گذشته مورد حمایت معاونت علمی قرار می گیرند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: حمایت رسانه های فعال در این حوزه رسانه های هوایی کشور به طور تخصصی با کمک ستاد هوانوردی عمومی در دستور کار این معاونت قرار دارد و می کوشد تا تمام توان خود را برای تربیت نیروی متخصص این حوزه ها به کار گیرد.
هفتمین نمایشگاه بین المللی هوایی ایران به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری از 27 تا 30 آبان در مرکز نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش برگزار می شود.