کم کم باید خود را آماده مظاهر جدیدی از فناوری نو کنیم. نخستین مغز انسانی تولید شده در آزمایشگاه، حفاری در ماه و خودروهای پرنده از جمله این تحولات تکنولوژیکی به شمار می آید که پیش بینی می شود تا سال 2020 تاحدی رنگ واقعیت به خود بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، "مایک لیبهولد" از آینده پردازان معروف و نظریه پرداز شناخته شده انستیتو "آینده" چشم انداز هیجان انگیزی از توسعه فناوری های نوین و محقق شدن ایده های خلاقانه ترسیم کرده است. 

این نظریه پرداز معتقد است تا کمتر از 6 سال دیگر با جهانی روبرو خواهیم بود که تفاوت چشمگیری با دنیای امروز خواهد داشت. وی سرعت قابل توجه پیشرفت فناوری های نوین را مهمترین دلیل برای تحقق پیش بینی اش می داند.

ژاپن پایگاه روباتیکی در ماه می سازد

هیچ دلیلی وجود ندارد که تصور کنیم ژاپن نمی تواند ایده جاه طلبانه خود را به واقعیت تبدیل کند: ساخت پایگاهی روباتیکی در ماه تا سال 2020. این پایگاه با استفاده از روباتها و برای روباتها ساخته می شود. با توجه به مطالعاتی که ژاپن از بیش از یک دهه اخیر در زمینه ساخت تأسیساتی در ماه انجام داده است می توان گفت هیچ کشوری به اندازه سرزمین آفتاب، قابلیت و توانایی ساخت تأسیسات روباتیکی در ماه را ندارد.

از پکن تا لندن با قطار فوق سریع

چینی ها از سالها پیش ایده جاه طلبانه اما جالبی را مطرح کرده اند: سفر از شرق تا غرب و بالعکس بر روی خطوط ریلی و سوار بر قطارهایی که با سرعت ماورای تصور حرکت می کنند. درحقیقت صحبت از اتصال ریلی بخشی از غرب زمین با بخشی از شرق زمین است. در این صورت خط ریلی احداث می شود که از 17 کشور جهان عبور خواهد کرد. چین اعلام کرده است که در صورتی همه هزینه های ساخت این خط ریلی را پرداخت خواهد کرد که حق استفاده از منابع طبیعی نظیر معادن و چاههای نفت کشورهای طول مسیر را داشته باشد.

خودروهایی که بدون راننده حرکت می کنند

این رویایی قدیمی است که مهندسان در سالهای اخیر ایده های متنوعی درخصوص آن مطرح کرده اند. از گوگل گرفته تا آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) و حتی شرکتهای خودروساز همه تلاش می کنند تا رویای خودروهای بدون راننده به واقعیت تبدیل شود. مهمترین چالشی که بر سر راه توسعه این فناوری وجود دارد برقراری امکان صحبت کردن خودروها با یکدیگر است. البته تاکنون زیرساختارهای لازم برای توسعه این فناوری نیز ارایه نشده است اما تا سال 2020 اتفاقات جالبی روی خواهد داد.

پیروزی سوختهای زیستی در رقابت با همتایان فسیلی 

ارتش آمریکا متعهد شده که تا سال 2020 نیمی از انرژی مورد نیازش را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. در همین حال نیروی دریایی این کشور مدعی شده که تا همین سال 50 درصد از سوخت مورد نیازش در قالب سوختهای زیستی تهیه و به مصرف برسد. این موارد مثالهایی روشن برای بیان یک واقعیت خوشحال کننده هستند: در سالهای آینده بازار تولید و مصرف سوختهای زیستی آنچنان داغ خواهد شد که جایگاه سوختهای فسیلی به خطر خواهد افتاد.

خودروهای پرنده راهی آسمان می شوند

از جمله فناوری هایی که به ظاهر دور از دسترس به نظر می رسد اما تلاش برای تحقق آن ادامه دارد خودروهای پرنده است. گفته می شود ارتش آمریکا مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام داده و احتمالا تا قبل از سال 2018 نخستین نمونه از خودروهای پرنده نظامی راهی آسمان می شوند اما اینکه نمونه های غیرنظامی آنها کی و کجا ساخته می شوند همچنان باید منتظر بمانیم.

کنترل دستگاهها با ریزتراشه های کاشته شده در مغز

بدون شک ساختار مغز انسان را می توان اوج پیچیدگی دنیای زیست شناسی به شمار آورد. استفاده از مغز و قدرت آن در کنترل دستگاهها همواره یکی از آرزوهای بشر بوده است به طوریکه این موضوع سوژه بسیاری از داستانهای علمی و تخیلی نیز بوده است. اینکه انسان بتواند با مغز خود تجهیزات پیچیده الکترونیکی را کنترل و هدایت کند در نوع خود دستاورد تاریخی در فرآیند توسعه فناوری های نوین به شمار می آید. البته شرکتی همچون "اینتل" بر این باور است که حداقل تا سال 2020 امکان کنترل دستگاهها با استفاده از مغز نخواهد بود. اما در اینکه تا آن زمان بتوان تراشه هایی را در مغز انسان کاشت تقریبا شکی نیست.

تمام نمایشگرها، OLEDهای فوق العاده باریک خواهند بود

فناوری نمایشگرها بسیار سریعتر از روند رو به رشد فناوری های دیگر در حال پیشرفت است. البته تا سال 2020 همچنان نسلی از LCD های خاص در گوشه و کنار جهان به کار خود ادامه می دهند اما حتی آنها هم خیلی زود جایشان را به نمایشگرهای OLED بسیار باریک خواهند داد، نمایشگرهایی که تقریبا به اندازه یک برگ کاغذ ضخامت دارند. این نمایشگرها قابل انعطاف خواهند بود به همین دلیل می توان از هم اکنون دیوارها، آینه ها و پنجره هایی را تصور کرد که با استفاده از این فناوری نوین ساخته می شوند.

سفر به ماه و سیارکها و حفاری در آنها

پوست اندازی برنامه های فضایی در بخش تجاری شامل دو نگرش کلی می شود : سفر به ماه و استفاده از منابع طبیعی آن و همچنین فرود انسان و کاوشگر بر روی سیارکها و استخراج فلزات گرانبها نظیر طلا و پلاتینیوم از آنها. البته اینکه بتوان تا سال 2020 پای انسان را به ماه و سیارکها باز کرد کمی دشوار به نظر می رسد اما حداقل می توان به روباتها به عنوان مسافران آتی سیارکها فکر کرد.

رایانه 1000 دلاری با قدرت پردازش مغز انسان

چند سال پیش این ایده هیجان انگیز مطرح شد. باید پذیرفت که با توجه به پیشرفتهای خیره کننده صنعت رایانه و پردازشگرها احتمال دستیابی به این چشم انداز تاریخی آن هم تا سال 2020 وجود خواهد داشت. این موضوعی است که بسیاری از دانشمندان در سراسر جهان هم به آن نظر مثبتی دارند.

ترجمه جهانی در سیستمهای موبایل

به جرات می توان گفت این مورد هم اکنون هم تا مراحل قابل توجهی پیشرفت کرده است. یکی از برندهای شناخته شده ای که در این زمینه فعال بوده شرکت گوگل است که با رونمایی از Google Translator وارد این عرصه شده است. همچنین آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا بر روی ارایه فناوری مشابهی کار می کند. ترجمه به این طریق احتمالا در فضای ابری محاسباتی گوگل انجام خواهد شد. با این حال اگر هم این فناوری تا سال 2020 ابداع شود همچنان تردیدهایی درخصوص ضریب دقت آن وجود خواهد داشت.

عینکهای واقعیت افزوده رونمایی می شوند

این روزها مقوله "واقعیت افزوده" در اپلیکیشنهای تلفن همراه دیده می شوند اما به کارگیری آن در فناوریهای دیگر هدف اصلی دانشمندان است. درحقیقت هدف این است که این مقوله در هر چیزی که به آن نگاه می کنیم مشاهده شود. از این رو دستیابی به چنین چشم اندازی به عینک مخصوص و سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) بستگی دارد. احتمالا تا سال 2020 مقوله واقعیت افزوده را از طریق عینکهای مخصوص درک خواهیم کرد.

تولید مغز مصنوعی

قطعا تا سال 2020 اتفاق مهمی در این زمینه روی خواهد داد. از آنجاکه در حال ساخت رایانه ای با قدرت نزدیک به پردازش مغز انسان هستیم پس احتمالا می توانیم مغز مصنوعی تولید کنیم که در ساختار آن از پیچیده ترین فناوری های پردازشی سالهای آتی استفاده شود. اما با یک چالش جدی روبرو خواهیم شد و آن اینکه هرچه پروژه ساخت مغز مصنوعی به پیش می رود، با ساختار پیچیده تری روبرو می شویم که دشوارتر از تصورات قبلی است.