نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد، مشاغل سختی که دائما با اعداد و ارقام در ارتباط بوده یا شاغلان حرفه‌هایی مانند وکلا و طراحان نه تنها از حافظه بهتری نسبت به سایرین برخوردارند بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند زوال عقل نیز در آنها کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان معتقدند مشاغلی که در طول روز با مهارت های پیچیده و سختی مانند تحلیل و ارزیابی داده ها، طراحی، آموزش یا اعداد و ارقام در ارتباط هستند، می توانند حافظه را از زوال دور نگه دارند.

مطالعات محققان انگلیسی بر 1000 اسکاتلندی 70 ساله نشان می دهد، اشخاصی که به شغل های سخت اشتغال داشته اند نسبت به سایرین و در سنین بالا از حافظه بهتری برخوردار خواهند بود. هدف از این مطالعه را می توان در ارزیابی و ارتباط بین مشاغل و ذهن اشخاص دانست که آیا حرفه ها علاوه بر جنبه های مادی و ... می توانند تاثیری در تقویت حافظه اشخاص نیز داشته باشند.

نتایج این تحقیقات نشان داد، افرادی که در مشاغلی مانند طراحی، تدریس و آموزش، وکالت، حسابداری و ... اشتغال دارند به نسبت کارگران، کارمندان یا اشخاصی که فعالیت ثابت روزانه ای را انجام می دهند، از حافظه برتری برخوردارند. مشاغل سخت قدرت تفکر، ارزیابی، سرعت پردازش و تصمیم گیری را افزایش می دهند.  

با گذشت زمان حافظه دچار زوال می شود اما افرادی که با چنین مشاغلی بازنشسته شده بودند درصد ابتلا به زوال عقل و فراموشی در آنها با اعداد و رقم کمتری گزارش شد.  فعالیت های مغزی پیچیده و تمرین می تواند حافظه را از زوال عقل و آلزایمر دور نگه دارد. فعالیت های مغزی می تواند مغز را در سنین مختلف پویا و کارآمد نگه دارد.