با تلاش پژوهشگران و فناوران ایرانی تولیدات تجهیزات لیزری ساخت داخل، قابل رقابت بامحصولات برتر اروپایی شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خرسند کاظمی مدیرعامل شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع با بیان این مطلب که در حال حاضر در زمینه ضد موتورهای لیزری سالانه حدود 5هزار مورد در فیلد لیزر CO2 توسط تجار وارد کشور شده است اظهار کرد: چنانچه بتوانیم این 5 هزار مورد را با توجه به خط تولیدی موجود و نیمه صنعتی بودن تولید آن به تولید صنعتی برسانیم و خود تولید کننده آن باشیم قیمت خرید این محصولات در بازار چیزی حدود 5/1 میلیون تومان است.

وی افزود: اگر این رقم در5 هزار مورد مذکور ضرب شود شاید 5/7 میلیارد تومان مبلغ آن بشود که این می تواند به طور کامل از داخل کشور تامین شود. یعنی چیزی حدود 2 میلیون دلار می توان در زمینه رزوناتورهای لیزری صرفه جویی کرد که البته سایر دستگاه ها هم جای خود را دارند.

کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 20 در صد از بازار را شرکت شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع در دست گرفته است اما در صورتی که امکانات مالی مورد نیاز را داشته باشد به یقین می تواند مابقی بازار را نیز به دست آورد.

وی ادامه داد: شرکت این قابلیت را دارد که قیمت تمام شده دستگاه های تولیدی را بسیار پایین آورد که البته آن هم مستلزم سرمایه در گردش و موارد مالی است و در این صورت شاید موفق به بدست گیری 70 الی 80 درصد بازار شود.

فروش 300 دستگاه برش و حکاکی لیزری در بازار ایران

مدیرعامل شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع خاطر نشان کرد: طی مدت زمان 1سال و نیم اخیرچیزی حدود 300 مورد دستگاه های برش و حکاکی لیزری این شرکت در بازار ایران به فروش رسیده است.
وی افزود: استفاده از تجهیزات با کیفیت و به روز جهان درساخت، محصولات شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع را قابل رقابت بامحصولات برتر اروپایی کرده است.

کاظمی در راستای فعالیت های شرکت عنوان کرد: واحد تحقیقات شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع با توجه به نیاز روز افزون صنعت کشور به سیستم های پیشرفته تولیدی و نیز محدودیت های موجود از نظر قیمت و واردات تکنولوژی های فوق الذکر، اقدام به اجرای پروژه های تحقیقاتی جهت تولید سیستم های برش لیزری با توان های متوسط و بالا و همچنین دستگاه های حکاکی لیزری کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین در اشاره به محصولات تولیدی شرکت باید گفت که این محصولات همگی به اتفاق قریب برپایی سیستم های پردازش مواد بر اساس لیزر هستند که شامل دستگاه های برش لیزری، دستگاه های حکاکی لیزری، دستگاه های جوش لیزری و در آینده با توجه به دورنمایی که داریم دستگاه های پزشکی لیزری، جراحی لیزری، پوست و مو و دندانپزشکی است.

تلاش برای تبدیل شرکت از حالت نیمه صنعتی به صنعتی
مدیرعامل شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع بیان کرد: در کنار این موارد طی مدت اخیر شرکت برای تامین نیازهای داخلی خود و تامین نیاز بازار، ساخت سورس و رزوناتورهای خود لیزرها که در دستگاه ها استفاده می شود را نیز در دستورکار خود قرار داده است و اکنون در مرحله نیمه صنعتی است و تا یک ماه آینده به تولید صنعتی می رسد.
وی افزود: قابل ذکر است که در حال حاضر دستگاه های برش و حکاکی لیزری و دستگاه های جوش لیزری همگی در حوزه صنعتی هستند.

کاظمی در مقایسه تولید این محصول در ایران و کشورهای همسایه عنوان کرد: اطراف کشور ما 40 کشور وجود دارد که همه این ها سالانه حدود بیش از25 هزار عدد رزوناتور لیزر از چین وارد کشورشان می کنند. این آمار را از کشورهای همسایه که همگی وارد کننده هستند به دست آورده ایم و همه این ها وارد کننده هستند و تولید کننده به هیچ وجه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع ادامه داد: با وجود این که در اطراف ایران همه کشورها به صورت وارداتی هستند اما باید دانست که این قضیه در رابطه با دستگاه های برش لیزری متفاوت است. به عنوان مثال در ترکیه اکنون یکی دو شرکت فعالیت تولیدی را شروع کرده اند اما در زمینه تولید رزوناتورهای لیزری در میان کشورهای اطراف ایران بدون رقیب هستیم.

حمایت معاونت علمی و فناوری

مدیرعامل شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع خواستار حمایت های ادامه دار معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری شد و گفت: یک مرتبه شرکت ما به عنوان طرح برتر استان از طرف پارک تعیین شد و حدود 200 میلیون تومان از معاونت حمایت گرفت که به صورت وام بدون بهره بود. امیدواریم این حمایت ها ادامه دار باشد.

بازار ترکیه اولین هدف است

وی با اشاره به صادرات محصولات شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع گفت: درزمینه دستگاه های برش لیزری شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع به ترکیه صادرات داشته است که اسناد آن نیز موجود است. در زمینه رزوناتورهای لیزری هم برنامه میان مدت داریم و به امید خدا بلافاصله بعد از این که در حوزه صنعتی مان شروع شد بازار ترکیه اولین هدف ما است.

کاظمی در بیان میزان اشتغالزایی محصولات تولیدی شرکت خاطر نشان کرد: شرکت نوین اندیش سهند آرام صنایع به خودی خود در حال حاضر 20 پرسنل دارد ولی هر دستگاه برش لیزر و حکاکی لیزری که دستگاه می شود و به دست مشتری می رسد به طور متوسط 2 نفر اشتغال مستقیم دارد. بنابراین طبق براورد ما 4 نفر اشتغال غیرمستقیم دارد.