رییس جمهوری در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس گفت: ما تنها اقتصاد دانش بنیان نمی‌خواهیم؛ سیاست و فرهنگ و تعامل دولت و مجلس و حرکت قوای سه گانه هم باید دانش بنیان باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای دفاع از پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مایلم در آغاز سخن ایامی را که به روز مجلس، یعنی دهم آذر نزدیک می‌شویم، به نمایندگان ملت تبریک و تهنیت عرض کرده و بر روح همه شهیدان مجلس بویژه شهید بزرگوار «مدرس» درود و سلام بفرستم.

رییس جمهوری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از آغاز پیروزی انقلاب تا امروز در ادوار مختلف بار سنگین قانون‌گذاری، نظارت، دمکراسی، پیگیری برای اجرای قوانین، تصویب لوایح بسیار مهم و سرنوشت‌‌ساز و طرح‌های بسیار مهم، قوانین مربوط به برنامه پنج ساله و بودجه‌های سنواتی را برعهده داشته است، افزود: همچنین رأی اعتماد به وزرا در ادوار مختلف دولت‌ها بر عهده مجلس شورای اسلامی بوده که این رأی اعتماد پیوند بسیار مبارکی را بین مجلس و دولت بوجود می‌آورد و وزرا به این ترتیب تنها از حمایت دولت برخوردار نبوده و از رای اعتماد مجلس نیز برخوردارند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی وظایف و اختیارات بسیار مهمی از جمله بررسی صلاحیت وزرا و ارائه رای اعتماد به آنها، اظهارنظر درباره تغییر احتمالی در مرزهای کشور، تایید قراردادها، مقاوله‌نامه‌ها و همه توافقات مهم خارجی کشور را بر عهده دارد، اظهار داشت: فرصت کافی در این جلسه نیست والا اشاره می‌کردم که از مجلس اول تا امروز در همه موارد حساس مجلس شورای اسلامی رسالت و وظیفه بسیار مهم خود را در قبال ملت ایران به عنوان نمایندگان ملت به خوبی ایفا کرده‌ و این مجلس هم همان مسیر را تا پایان ان‌شاء الله ادامه خواهد داد.

رییس جمهوری تصریح کرد: ثمره تلاش‌های این مجالس برخورداری از کشوری در مسیر قانون، مقررات، مردم‌سالاری دینی و برخوردار از استحکام قوای سه گانه تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری و در نهایت ساختن قدرت بزرگ ملی در برابر رقبا و یا دشمنان است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با بیان اینکه امروز برای پنجمین بار است که در مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری حاضر می شود ، گفت: از همه کاندیداهای سابق و وزرای پشنهادی سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس شورای اسلامی آمدند و توانستند رأی ۷۰ یا ۷۹ نماینده را داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند، تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی ادامه داد: آنان برای رضای خدا خود را آماده کردند و برای انجام وظیفه آمدند که از همه آنان سپاسگزاری می کنم و امیدواریم در مسئولیت های دیگر بتوانند برای خدمت به مردم عزیز کشورمان ادای وظیفه کنند.
رییس جمهوری همچنین خطاب به گردانندگان برخی سایت ها و رسانه ها گفت : نباید رأی نیاوردن وزرا را به مسایلی منتسب کنیم که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد، به هر حال ما یک دمکراسی ویژه‌ای در ایران داریم. دمکراسی غیرحزبی و این دمکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است.

دکتر روحانی تاکید کرد : اگر دمکراسی ما حزبی بود ما دو یا سه حزب بزرگ داشتیم ، اقلیت و اکثریت داشتیم ، دولت و مجلس معمولا از یک حزب بود و مقداری کار در تعامل سیاسی آسان‌تر می‌شد ، اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را انتخاب کرده و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم .

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اختلاف دمکراسی در ایران با سایر نقاط دنیا و ویژگیهای افکار عمومی در دنیای جدید ، گفت : افکار عمومی مردم ایستا نیست و در یک نقطه چهار یا پنج سال نمی‌ایستد. افکار عمومی مثل نهر زلال و روان است و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار مردم باشیم. البته افکار عمومی مردم از چارچوب فرهنگ دینی ، فرهنگ ملی و منافع ملی و مصالح ملی تبعیت می‌کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کند، گفت: آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار باشد ۲۴ خرداد سال ۹۲ است. گفتمانی مورد تایید مردم بود و فردی مورد انتخاب مردم قرار گرفت که اگر این فرد با نفر دوم یک میلیون اختلاف رای داشت، می گفتیم دو گفتمان بوده است اما اگر گفتمانی رای آورده که اختلاف آرای آن با نفر بعدی سه برابر بوده است و ۱۳ میلیون اختلاف رای داشته، این نشان می دهد که این افکار و این گفتمان مورد تایید قاطع مردم است. ضمن اینکه گفتمان نفر اول با نفر بعدی خیلی تفاوت نداشته است.

رییس جمهوری افزود : من فکر می‌کنم گفتمان اعتدال مورد قبول همه ما است. مخصوصا مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید فرمودند. گفتمان اعتدال گفتمان دین ما است. گفتمان فرهنگ بزرگ ایران ما است و ما امت وسط هستیم و بر مبنای امت وسط ما حرکت می‌کنیم.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دمکراسی چارچوب‌هایی دارد و همه ما باید در این چارچوب‌ها حرکت کنند، تصریح کرد: موضع دولت در برابر مجلس شورای اسلامی همواره اخلاق، ادب و قانون است ما به آراء مجلس شورای اسلامی در هر شرایطی احترام می‌گذاریم و رأی مجلس به عنوان رأی مردم مورد احترام ما است. بین ما و شما هم آنچه قضاوت می‌کند خداوند بزرگ، قانون اساسی و افکار عمومی است.

دکتر روحانی ضمن تشکر از زحمات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از آغاز شروع کار دولت تا به امروز گقت: ما در مقاطع مختلف کنار هم بودیم و امروز نیز در مسایل مهم کشور در کنار هم خواهیم بود.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اضافه کرد: وزیری که امروز معرفی شده، دارای سوابق گسترده و زیادی از آغاز پیروزی انقلاب است. وی جزو چهره‌های انقلابی دوران مبارزات ستم شاهی در شهر مشهد مقدس بوده و بعد از پیروزی انقلاب هم همواره به عنوان خادم این انقلاب بودند.

مهمترین معیار خدمت به انقلاب و مردم است

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مهم‌ترین معیار برای ما، خدمت به انقلاب و خدمت به مردم است، افزود: دکتر فرهادی در هر دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت داشتند که امتیازی بزرگ است. دو وزارتخانه داریم وظایف آنها در قانون تفکیک شده است اما در عین حال هر دو وزارتخانه آموزشی هستند، باید با هم هماهنگ باشند و همکاری کنند و نزدیک باشند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در آینده پیش‌بینی دانشگاه‌های جامع ممکن است مورد بحث و بررسی دولت و مجلس قرار بگیرد، خاطرنشان ساخت: آنچه برای ما مهم است اینکه ایشان فردی انقلابی، مؤمن و فردی معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه ما باید از کمیت به کیفیت بهتر برسد،دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد و نه سکویی برای جناح‌های مختلف سیاسی و ایشان به این امر معتقد است که دانشگاه آرام و مرکز علم باشد و دانشگاه باید در حل مشکلات جامعه حضور داشته باشد.


تعامل قوا باید دانش بنیان باشد

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ما تنها اقتصاد دانش بنیان نمی‌خواهیم؛ سیاست و فرهنگ و تعامل دولت و مجلس و حرکت قوای سه گانه هم باید دانش بنیان باشد، افزود: آنچه در اختیار داریم در کنار وحی که بالاترین مسیر هدایت ما است عقل و علم است و این سه در کنار هم می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند و ما می‌ توانیم به نقطه‌ای برسیم که کشور ایران به عنوان مرجع علمی برای منطقه و جهان اسلام باشد.

رییس جمهوری با اشاره به شناخت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دکتر فرهادی با توجه به مسوولیت های گذشته وی، گفت: امیدوارم با رای قاطع شما نمایندگان محترم از این وزارتخانه هم گره باز شود و وزیر بتواند انجام مسئولیت کند و دانشگاه‌های ما بتوانند نشاط خود را باز یابند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در پایان لازم می‌دانم این ایام را که ایام بسیج و امروز روز بسیج است و ایام نیروی دریایی است به هر دوی عزیزان تبریک بگویم، تصریح کرد: می‌دانید که امام راحل در ۵ آذر ۱۳۵۸ در یک سخنرانی فرمودند ما به یک ارتش ۲۰ میلیونی نیاز داریم و حتی ایشان تعبیر کردند که جوان‌های ما باید آموزش ببینند و اینجور نباشد که وقتی تفنگی در دستشان قرار می‌دهند بلد نباشند از آن تفنگ استفاده کنند و حتی بیان کردند که ما ۲۰ میلیون تفنگدار نیاز داریم.

رییس جمهوری اضافه کرد: بنابراین با آن بیانات مهم امام راحل در ۵ آذر این موضوع بسیار مهم بسیج و ارتش ۲۰ میلیونی کلید خورد و شما دیدید در جنگ تحمیلی بسیج چه نقش بزرگی را ایفا کرد و امروز هم نقش بسیار مهمی بر دوش دارد.

دکتر روحانی اظهار داشت: همچنین ما روز نیروی دریایی را در پیش رو داریم. نیروی دریایی در همان ماه‌های اولیه دفاع مقدس توانست موفقیت‌های بسیار بزرگی را به دست بیاورد و در واقع بعد از آذر سال ۵۹ باقیمانده نیروی دریایی عراق، برای همیشه در خور عبدالله حبس شد و این حماسه و رشادت‌های نیروی دریایی از یاد ملت ایران نخواهد رفت.

براساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه با 197 رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 235 رای، دکتر محمد فرهادی را به عنوان دومین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت تدبیر و امید انتخاب کردند.