دبیر کارگروه حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی از تشکیل زیست بانک ذخیره ای ملی با هدف فراهم شدن امکان تکرار امنیتی ذخایر ژنتیکی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر جواد مظفری، دبیر کارگروه حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره تشکیل زیست بانک ذخیره ای ملی اظهار کرد: تشکیل این زیست بانک در برگیرنده تکرار امنیتی ذخایر ژنتیکی بانک های ژن کشور با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط یکی از مهم ترین اقدامات کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی از ابتدای سال 1393 تا کنون بوده است.
وی افزود: ایجاد هماهنگی و هم افزایی در فعالیت¬های مربوط به منابع ژنتیکی با تشکیل شبکه بانک های ژن کشور نیز از دیگر اقداماتی بود که به صورت جدی پیگیر آن بودیم.
مظفری، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای مدیریت منسجم منابع ژنتیکی کشور، ایجاد هماهنگی در ثبت و صیانت از حقوق ملی بر منابع ژنتیکی کشور و نظارت و ساماندهی، اعتبارات و فعالیت های مربوط به منابع ژنتیکی کشور نیز از دیگر اقدامات این کارگروه تعیین شده است.
وی تصریح کرد: پایش وضعیت منابع ژنتیکی کشور و ارائه گزارش و راهکار های لازم به مسئولین ذیربط، حمایت از تحقیقات شناسائی، حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی و ارتقای توان فنی کشور و استانداردها برای توسعه فعالیت های حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی نیز در دستور کار این کارگروه است.
دبیر کارگروه حفظ و بهره برداری از ذخایر ژنتیکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی همچنین بیان کرد: شبکه ملی بانک‌های ژن کشور نیز با همت همین کارگروه تشکیل شده است که این شبکه، رکن مهم فنی مرکز برای ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در فعالیت¬های ذخایر ژنتیکی دستگاه¬های مختلف به شمار می¬رود.