دکتر «امیر ایمان‌زاده»، دانشمند ایرانی و دکتر «فرانک ری‌بیکی» به همراه تیم تحقیقاتی‌شان از بیمارستان زنان بریگهام بوستون، از تصاویر سی‌تی اسکن و فناوری چاپ سه‌بعدی برای استفاده در جراحی‌های پیوند صورت استفاده کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پزشکان این بیمارستان نخستین عمل پیوند کامل صورت را در سال 2011 انجام دادند و پس از آن چهار پیوند صورت دیگر در این مرکز انجام شد؛ عمل پیوند صورت بر روی بیمارانی انجام می‌شود که در اثر بیماری یا سانحه، بخش‌هایی از صورت خود را از دست داده‌اند.

عمل پیوند حدود 25 ساعت بطول می‌انجامد و اتصالات عروق خونی صورت دهنده به گیرنده نیز یک ساعت طول می‌کشد که در این مدت جریان خون بیمار قطع می‌شود.

در این تحقیق به سرپرستی دکتر ایمان‌زاده، فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی دانشگاه تهران و محقق بیمارستان زنان بریگهام بوستون و دکتر ری‌بیکی، تأثیر بالینی استفاده از مدل‌های چاپ سه‌بعدی در جراحی پیوند صورت مورد ارزیابی قرار گرفت.

هرکدام از بیماران پیش از عمل پیوند صورت تحت سی‌تی اسکن با تصویرسازی سه‌بعدی قرار گرفتند.

برای ساخت مدل سه‌بعدی از جمجمه بیمار در اندازه واقعی، تصاویر سی‌تی اسکن از سر بیمار با استفاده از یک نرم‌افزار احتصاصی پردازش شده و داده‌های بدست آمده در اختیار چاپگر سه‌بعدی قرار داده شد.

درصورت عدم نیاز به بازسازی ساختار استخوانی صورت، امکان ایجاد اصلاحات بر پایه مدل چاپ سه‌بعدی بر روی صورت پیوندی اصلی فراهم می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای مهم مدل چاپ سه‌بعدی، کمک به جراحان برای درک بهتر آناتومی صورت گیرنده پیوند صورت است؛ محققان از مدل‌های سه‌بعدی در حین چند عمل پیوند صورت استفاده کردند.

جراحان و رادیولوژیست‌هایی که در پنج عمل پیوند صورت از این مدل‌های چاپ سه‌بعدی استفاده کردند، خاطر نشان کردند که این مدل‌ها به درک بهتر ساختار استخوانی صورت و انجام بهتر جراحی کمک کرده و زمان جراحی را بطور قابل توجهی کاهش داد.