دکتر سید حسن حسینی از به پایان رسیدن فرآیند چند ماهه انتخاب نفرات برگزیده جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی خبر داد و گفت: اسامی نفرات برگزیده اواخر آذرماه و پس از بررسی نهایی در شورای نخبگانِ بنیاد ملی نخبگان اعلام می‌شود.

دکتر حسینی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، با اعلام اینکه برگزیدگان جایزه علمی علامه طباطبایی و جایزه هنری شهید آوینی اواخر آذرماه معرفی خواهند شد، گفت: این جوایز با هدف تکریم جایگاه علم و هنر و همچنین تقدیر و پشتیبانی از اساتید برجسته در حوزه‌های گوناگون علم و هنر اعطا می‌شود.

دبیر شورای نخبگان با بیان اینکه تاکنون سه دوره جایزه علامه طباطبایی و دو دوره جایزه شهید آوینی برگزار شده است، ادامه داد: جایزه علامه طباطبایی به عنوان بالاترین جایزه علمی کشور به اساتید برجسته و اعضای هیأت علمی در رشته‌های مختلف علمی مانند علوم پایه، فنی-مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و جایزه شهید آوینی در رشته‌های مختلف هنری به اساتیدی که به واسطه تلاش و خلاقیت از جایگاه بالایی در جامعه هنری متعهد برخوردار شده‌اند، تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب برگزیدگان جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی گفت: برگزیدگان جایزه علامه طباطبائی در فرایند چند ماهه توسط شورای نخبگان بنیاد ملی نخبگان، از میان اساتید نمونه و ممتاز کشور و به پیشنهاد دانشگاه و یا مرکز علمی محل فعالیت خود و در نهایت نظرخواهی مخفی از صاحب نظران و شخصیت‌های علمی کشور انتخاب می‎شوند.

دکتر حسینی مدت اعتبار جایزه علامه طباطبایی را پنج سال عنوان کرد و تأکید کرد: طبق آئین‌نامه بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان می‌توانند به مدت پنج سال از تسهیلات اعطایی بنیاد مانند اعتبار آموزشی، پرداخت هزینه‌های سفرهای علمی کوتاه مدت به خارج از کشور و چاپ کتب و انتشارات علمی در سطح بین‌المللی برخوردار شوند.

معاون فرهنگی و امور نخبگان بنیاد ملی نخبگان در پایان با تاکید بر جایگاه رفیع هنر در رشد و بالندگی کشور، گفت: جایزه شهید آوینی در دو دوره گذشته با استقبال خوبی از سوی جامعه هنری کشور روبرو شده و حمایت از نخبگان رشته‌های مختلف هنری از جمله اهداف بنیاد ملی نخبگان در جهت تعالی فرهنگ و هنر کشور به شمار می‎رود.