وزیر کار و امور اجتماعی قطر با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران، در دیدار وزیر کار و امور اجتماعی کشور قطر که در محل معاونت علمی و فناوری انجام شد، اظهار کرد: در کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران و قطر که پایه اقتصاد آنها بر فروش نفت و گاز استوار است توسعه اقتصاد دانش بنیان بسیار ضروری است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید یکی از اولویت های تعیین شده توسط دکتر روحانی توسعه اقتصاد دانش بنیان است که از اصول مهم این کار، وارد کردن دانشجویان به عرصه کارآفرینی و توسعه آن است.
دکتر ستاری با اشاره به آمادگی دانشگاه های ایرانی برای انتقال تجربیات خود به قطر، بیان کرد: در دانشگاه های ما این آمادگی و ظرفیت وجود دارد که با کشور قطر همکاری و تجربیات مختلف خود در زمینه توسعه علم را به آنها منتقل کند.

وی همچنین با اشاره به وجود 30 پارک علم و فناوری در ایران ابراز کرد: در زمینه پارک های فناوری نیز این استعداد در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که با کشور قطر همکاری کنیم و در موضوع اقتصاد دانش بنیان که لازمه توسعه کشورهایی با اقتصاد نفت محور مانند ایران و قطر است، همکاری کنیم.

تلاش برای رهایی از اقتصاد مبتنی بر نفت

رییس بنیاد ملی نخبگان درباره پایدار نبودن اقتصاد متکی بر فروش نفت و گاز در کشورها، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با تحریم های ظاالمانه و ا اتکا به درون زایی اقتصاد و توان متخصصان داخلی به این نتیجه رسید که اقتصاد متکی بر فروش نفت و گاز پایدار نیست و همه ارکان آن تلاش می کند تا از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان خود را از مشکلات اقتصاد مبتنی بر منابع زیرزمینی برهاند که این نیاز باید مدنظر کشور قطر نیز قرار گیرد.

اشتغالزایی در حوزه دانش بنیان توسط دانشجویان

وی با بیان اینکه 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در ایران مشغول به تحصیل هستند، یان کرد: نمونه های موفقی از شرکت های دانش بنیان تاسیس شده توسط دانشجویان در کشور داریم که اشتغالزایی نیز کرده اند به طور مثال برخی از آنها حتی یک هزار اشتغال نیز ایجاد کرده اند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در خصوص آمادگی همکاری ایران با کشور قطر، بیان کرد: توسعه روابط بین ایران و قطر یکی از اولویت های دولت یازدهم است و ما آمادگی داریم در زمینه اقتصاد انش بنیان با این کشور همکاری کنیم.

به گفته ستاری، میزان قابل توجهی از صادرات جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر به حوزه اقتصاد دانش بنیان مربوط می شود که این موضوع برای ما یک نوع افتخار است.

توسعه اقتصاد دانش بنیان با توسعه پارک های علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در باره فعالیت های معاونت علمی و فناوری گفت: معاونت علمی در حوزه های مختلفی فعالیت می کند به طور مثال فعالیت های ما در زمینه نانو، بایو، ICT و علوم شناختی است و بر همین اساس فعالیت های مان در راستای جهت گیری اقتصادی کشور با کمک این حوزه ها است تا از وابستگی به درآمدهای نفتی و گازی رها شویم.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: نتیجه این نشست نیز به همکاری های علمی و فناوری دو کشور ایران و کشور قطر بینجامد و بر مبنای توسعه اقتصاد دانش بنیان ادامه یابد.

 


پیشرفت ایران در اقتصاد دانش بنیان بی نظیر است

همچنین در این دیدار، دکتر عبدالله صالح الخلیفی، وزیر کار و امور اجتماعی قطر نیز اظهار کرد: از سال 2000 میلادی تاکنون پیشرفت ایران در حوزه اقتصاد دانش بنیان بسیار چشمگیر بوده است. در واقع کل کارهای ایران بر مبنای علم حرکت می کند و زمینه کار و رفاه اجتماعی نیز در ایران بر همین مبنا فراهم شده است.
وی خاطرنشان کرد: کشور قطر در توسعه علمی و فناوری در ابتدای راه قرار دارد و در حوزه علوم شناختی نیز گام های اولیه را برداشته ایم به همین دلیل به کمک ها و راهنمایی های ایران نیاز داریم.

صالح الخلیفی با اشاره به حضور اساتید ایرانی در کشور قطر، بیان کرد: پیش از این ما از اساتید ایرانی بهره گرفتیم و آنها را به دانشگاه های کشور مان دعوت کردیم که کمک های بزرگی به ما کردند. امروز نیز نیاز داریم در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان از فعالان ایرانی این عرصه کمک بگیریم. بنابراین از ایران می خواهیم ما را در زمینه توسعه علوم جدید و توسعه اقتصاد مبتنی بر علم ما را یاری کنند.
پایان پیام/