رییس اداره پشتیبانی و پایش سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به ایجاد 55 مرکز رشد در حوزه سلامت گفت: دو پارک علم و فناوری در حوزه فناوری‌های زیستی و سلامت راه‌اندازی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر مسعود فلاحی با اشاره به ایجاد دفتر پایش سلامت در وزارت بهداشت افزود: در این دفتر چهار سیاست مهم را پیگیری می‌کنیم که از آن جمله می‌توان به فرهنگسازی و آموزش اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وسیله‌ای برای باز کردن رگ‌های قلب با عنوان استند تولید می‌شود که قیمت آن دو هزار دلار است.

فلاحی با تاکید بر این که مواد اولیه این دستگاه ارزشی ندارد بلکه دانش به کار رفته در آن بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: در داخل این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که عروق قلب را پاره نمی‌کند و با رهایش مناسب دارو مانع از لخته شدن خون می‌شود.

رییس اداره پایش سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر این که حرکت به سمت تولید این نوع دستگاه‌ها حرکت به سمت اقتصاد دانایی محور است، اظهار داشت: در این راستا درصدد فرهنگسازی و آموزش برای حرکت نیروهای متخصص در زمینه تولید این تجهیزات هستیم که در سمینار فناوری‌های سلامت به این امر پرداخته خواهد شد.

فلاحی، سیاست دوم این دفتر را ایجاد روابط بین بخشی برای تولید فناوری دانست و اضافه کرد: تولید تجهیزات پزشکی نیاز به تیمی مشتمل بر متخصصان مختلف دارد و این سمینار در تلاش است تا با هم‌افزایی و ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف گام‌هایی را در جهت تولید تجهیزات پزشکی مورد نیاز حوزه سلامت بردارد.

وی، توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح قوانین آیین‌نامه‌ها را از دیگر سیاست‌های پیگیری شده در این دفتر عنوان و خاطرنشان کرد: در اداره فناوری سلامت وزارت بهداشت در گام نخست اقدام به ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی مانند پارک های علم و فناوری و مراکز رشد کردیم تا در این مراکز صاحبان ایده، ایده‌های خود را تبدیل به فناوری کنند.

فلاحی همچنین با اشاره به تعداد مراکز رشد در پارک‌های علم و فناوری در حوزه سلامتگفت: در حال حاضر 55 مرکز رشد در حوزه سلامت ایجاد شده است که در شش حوزه فناوری مشغول به فعالیت هستند.

به گفته وی مراکز رشد فناوری‌های دارویی، مراکز رشد فرآورده‌های بیوتکنولوژیک، مراکز رشد فناوری تجهیزات پزشکی، مراکز رشد فناوری گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، مراکز رشد فناوری اطلاعات در علوم سلامت و مراکز رشد فناوری سلول‌های بنیادی از جمله مراکز رشد در حوزه سلامت است.

رییس اداره پایش فناوری سلامت وزارت بهداشت از راه‌اندازی دو پارک علم و فناوری خبر داد و گفت: اولین پارک علم و فناوری بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید در پارک فناوری پردیس راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنین راه‌اندازی پارک علم و فناوری، فناوری‌ها زیستی را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت نام برد و یادآور شد: با تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت این پارک در دانشگاه علوم پزشکی تهران و یا انستیتو پاستور راه‌اندازی خواهد شد.

وی در خصوص زمان راه‌اندازی این دو پارک گفت: کارهای اجرایی مربوط به ایجاد این پارک‌ها در دستور کار است که متعاقبا اعلام می‌شود.