طی این سه روز طیف گسترده‌ای از دانشگاهیان از این نمایشگاه بازدید کردند و با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معاونت علمی و مجموعه های تابعه آن آشنا شدند. به گفته چند تن از شرکت‌کنندگان، این نمایشگاه علاوه بر ایجاد زمینه آشنایی دانشگاهیان با ظرفیت های حمایت از نوآوری و فناوری،‌ زمینه ای برای ترغیب و تشویق دانشگاهیان ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ارتباط دانشگاه با صنعت، هم‌افزایی میان صنعت، دانشگاه و ارتباط بهتر بین دانشگاه با صنعت جهت بهبود فضای اشتغال و نوآوری و شکوفایی و موضوعاتی از این دست، دغدغه اصلی مسئولین دولتی و دانشگاهی است. ارتباطی که اگر محقق شود می تواند حرکت چرخ‌های توسعه کشور را بهبود ببخشد و همه را از منافعش بهره‌مند کند.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران، طی سه روز شاهد برگزاری نمایشگاهی از توانمندی ها و ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود. در این نمایشگاه که توسط پارک علم و فناوری پردیس برگزار شد، مجموعه‌های این معاونت و بخش‌هایی از پارک به ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت هایشان پرداختند.
هم افزایی صنعت، دولت و دانشگاه هدفی بود که این نمایشگاه بر مبنای آن برگزار شده بود. نمایشگاه صبح روز دوشنبه با حضور رییس و معاونان دانشگاه امیرکبیر و مدیرانی از معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی کار خود را آغاز کرد تا این شروع زمینه‌ای برای برپایی نمایشگاه در دیگر دانشگاه‌های کشور در آینده ای نزدیک باشد.
حضور غرفه‌های مختلفی از ستادهای توسعه توسعه فناوری معاونت علمی، معاونت تجاری‌سازی و نوآوری، بنیاد ملی نخبگان، مراکز توسعه کسب و کار فناوری، شرکت های دانش‌بنیان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز رشد واحدها فناور این دانشگاه در نمایشگاه حضور داشتند. هریک از غرفه‌ها، با ارائه بروشورها، برپایی استندها و نمایش تصاویر ویدئویی، به معرفی ظرفیت‌های خود برای تعامل با دانشگاهیان می‌پرداختتند.
سرمای هوا و نزدیک شدن به آستانه امتحانات پایانی ترم دانشگاه، ازاستقبال دانشگاهیان امیرکبیرنشده و داشنجویان و اساتید دانشگاه به بازدید ازز غرفه‌های مختلف این نمایشگاه پرداختند. استقبال خوب از این نمایشگاه نشان داد حوزه علم و فناوری برای بسیاری از دانشجویان مورد توجه و دارای جذابیت‌های بسیار زیادی است.

غرفه معاونت تجاری‌سازی
برای بسیاری از مراجعه کنندگان به این نمایشگاه تجاری کردن یک ایده نوآورانه و تبدیل آن به طرح تجاری و رساندن به مرحله بازار، از دغدغه‌ها‌یی بود که پیشتر پاسخی برایش نیافته بودند. غرفه ابتدای ورودی سالن نمایشگاه به این سىال این دسته از اساتید دانشگاه یا دانشجویان به خوبی پاسخ می‌داد. طی سه روز برگزاری نمایشگاه، بسیاری از مراجعه کنندگان با مراجعه به غرفه معاونت نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی، سؤالاتی را درباره ماهیت و مإموریت این معاونت مطرح و از چگونگی فعالیتش در راستای حمایت از تجاری‌سازی طرح خودشان می‌پرسیدند.
یکی از مسئولین غرفه معاونت نواوری و تجاری‌سازی می‌گوید بسیاری از افرادی که به این غرفه مراجعه کردند آشنایی کاملی با این معاونت نداشتند . بسیاری از این افراد طرح‌های یا ایده های نوآورانه‌ای داشتند و به‌دنبال تجاری سازی ان بودند بخش عمده ای از مراجعه کنندگان می خواستند بدانند که این معاونت چگونه می‌تواند به انان در مسیر رسیدن ایده به بازار آن‌ها را یاری کند. به گفته این مسئول غرفه، استقبال دانشگاهیان از نمایشگاه خوب بود و ابراز امیدواری کرد وجود چنین نمایشگاه هایی بتواند به ارتباط بهتر بین معاونت علمی و دانشگاه‌ها کمک کند.

بنیاد ملی نخبگان
نخستین غرفه در کنار ورودی نمایشگاه به بنیاد ملی نخبگان اختصاص داشت.ارائه ششمین شماره از ماهنامه سرآمد، ارائه آیین‌نامه‌ها و راه‌های جذب نخبگان از بخش‌هایی بود که غرفه بنیاد ملی نخبگان به ان می‌پرداخت. مراجعه کنندگان به نمایشگاه، از راه های جذب بنیاد ملی نخبگان، ساز و کارهای حمایت بنیاد از انان و امکانات و تسهیلات این بنیاد در جهت رشد و پرورش نخبگان می‌پرسیدند.
این غرفه هم جزو غرفه های شلوغ و پر رفت و آمد نمایشگاه محسوب می شود و مراجعه کنندگان زیادی برای یافتن پاسخ های مرتبط با عرصه نخبگان با متصدیان غرفه به گفت وگو می نشستند.

ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی
غرفه‌های بخش میانی نمایشگاه به ستادهای مختلف توسعه فناوری معاونت علمی اختصاص داشتند. غرفه‌های ستادهایی چون ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، در کنار غرفه ستاد توسعه زیست‌فناوری غرفه ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و زغال سنگ، ستاد توسعه فرسایش آب خشکسالی و محیط زیست ، ستاد توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی ستاد توسعه فناوری‌های هوایی و هوانوردی، ستاد توسعه فناوری های علوم شناختی، ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت‌ساز به ارائه توانمندی های و ظرفیت‌هایشان می‌پرداختند. این ستادها علاوه بر آشناسازی دانشگاهیان با ماهیت و ساختار ستادها، اهداف و وظایف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود، ساز و کار حمایت ها و برنامه‌های آینده خود را به مراجعه کنندگان نمایشگاه معرفی کردند.
برخی از این ستادها همچون ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با ارائه فراخوان‌هایی، به جذب و تشویق دانشجویان علاقمند در جهت انجام پژوهش های مرتبط و معرفی تسهیلات و حمایت‌های این ستاد پرداختند. ستادهای
علاوه بر غرفه‌های هریک از ستادهای هفت‌گانه، غرفه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با موضوع هریک از این ستادها، مربوط به این ستادها مستقر شده بودند.

شرکت های دانش بنیان
شرکت دانش‌بنیان کیتوتک، توانسته است با ارائه ژل ترمیم کننده تحت عنوان تجاری کیتوهیل، در ترمیم زخم ها بر مبنای فناوری نانو نوآوری ایجاد کند. شرکت کیتوتک، شرکتی دانش‌بنیان تولیدی- تحقیقاتی است که توانسته برای نخستین بار جدیدترین پانسمان های نوین ترمیم زخم و بندآورنده‌های خون‌ریزی و محلول‌های‌ ضدعفونی‌کننده با بهره‌گیری از فناوری نانو تولید کند. به گفته یکی از غرفه داران، این نمایشگاه فرصتی برای این شرکت دانش‌بنیان فراهم کرده است تا بتواند محصول خود را به جامعه دانشگاهی نیز معرفی و از ظرفیت‌های موجود استفاده کند.
به گفته متصدی غرفه شرکت کیتوتک، سیلوسپت نوع دیگری از محصولات این شرکت هستند که با بهره‌گیری از فناوری نانو بر مبنای خاصیت ضدعفونی کننده نقره می‌توانند میکروب‌های بیماری‌زا را از بین ببرند.طیف متنوعی از این محصولات توسط این شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه ارائه شد.
شرکت فن‌آوران کیسم، شرکتی فعال در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب توانسته است با تولید شیرهای کاملا الکترونیکی آب، بیش از 70درصد زمینه بهداشت و صرف‌جویی در مصرف آب را فراهم بیاورد. در غرفه این شرکت شیر آبی قرار داشت که تنها با نزدیک کردن دست جریان آب فعال می‌شد و همراه با جریان آب طیفی از نورهای مختلف تابیده می‌شد. به گفته متصدی غرفه این شرکت، علاوه بر صرفه‌جویی و افزایش بهداشت، سیستم عیب‌یابی هوشمند از دیگر مزایای این محصول دانش‌بنیان است.
شرکت کفا اوج، که به تعمیرو نگهداری و انتقال دانش فنی هوایی و هوانوردی می پرداخت یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری های هوایی و هوانوردی بود که در این نمایشگاه حضور داشت.
مرکز تحقیقات فناوری‌های بن‌یاخته و به‌عنوان اولین مرکز خصوصی در حوزه مهندسی بافت و نانوتکنولوژی درایران نیز در این نمایشگاه حضور داشت. به گفته مسئول غرفه این مرکز، پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته از طریق تعامل بین سه گروه پژوهشی نانوتکنولوژی و مهندسی بافت، بیولوژی مولکولی و مهندسی ژنتیک و گروه سلول‌های بنیادی صورت می‌پذیرد. این غرفه تلاش کرد با معرفی توانمندی ها و ظرفیت های خود دانشگاهیان را با ظرفیت های موجود آشنا کند.
شرکت فناوری بن یاخته های رویان از شرکت های پِوهشگاه رویان نیز به عنوان یکی از شرکت های فعال در حوزه زیست‌فناوری در این نمایشگاه حضور داشت و به معرفی توانمندی های و ظرفیت های خود پرداخت. بانک خون و بندناف رویان یکی از امکاناتی بود که توسط این غرفه به نمایش گزارده شد.
شرکت فناوری های پیشرفته، یک از شرکت های موفق در حوزه فناوری های نرم و هویت‌ساز بود که در این نمایشگاه ظرفیت ها و محصولاتش را در معرض نمایش گذاشت. این شرکت با تولید اسباب‌بازی های کاربردی و متنوع،‌بخش‌هایی از دانش و فناوری و قوانینی علمی را در قالب بازی به کودکان و نوجوانان و دانشگاهیان اموزش می‌دهد.

واحدهای پارک فناوری پردیس معاونت علمی
در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناوری، بخشی از واحدهای پارک فناوری پردیس معاونت علمی همچون بازار دارایی‌های فکری، مرکز توسعه کسب و کار فناوری حضور داشتند. هریک از بخش ها به ارائه و معرفی خدماتشان پرداختند. بازار دارایی‌های فکری شرکت فرابورس ایران که در این نمایشگاه غرفه داشت دانشگاهیان را با شرایط و قوانین و مقررات حضور در این بازار آشنا کرد.
طی این سه روز طیف گسترده‌ای از دانشگاهیان از این نمایشگاه بازدید کردند و با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های معاونت علمی و مجموعه های تابعه ان آشنا شدند.
به گفته چند تن از شرکت‌کنندگان که در بین اساتید دانشگاه و فارغ التحصیلان رشته های علمی نیز دیده می شد، این نمایشگاه علاوه بر ایجاد زمینه آشنایی دانشگاهیان با ظرفیت های حمایت از نوآوری و فناوری،‌ زمینه ای برای ترغیب و تشویق دانشگاهیان به کارهای فناورانه و نوآورانه و ایجاد انگیزه از حیث وجود حمایت های لازم در کشور ر ا ایجاد کرد.
براساس این گزارش، این نمایشگاه در دیگر دانشگاه‌های کشور همچون دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران و دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. استقبال خوب دانشگاهیان امیرکبیر از این نمایشگاه این امید را بارورتر کرد که برگزاری چنین نمایشگاهی بتواند زمینه ارتباط و هم‌افزایی بهتر میان صنعت و نوآوری با دانشگاهیان را تقویت کند.
نمایشگاه ظرفیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تحقق تجاری‌سازی فناوری در دانشگاه‌ها و ایجاد راه های تعامل با شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها از 10 آذرماه کار خود را در دانشگاه امیرکبیر آغاز کرد و امروز 12 آذرماه به کار خود پایان می دهد.
پایان پیام/