محققان آمریکایی با تزریق نوعی از سلول‌های نابالغ مغز انسان موسوم به سلول‌های گلیال به موش، مغز شبه‌انسانی ایجاد کردند که باعث افزایش عملکرد مغز ابن حیوانات در آزمون‌های شناختی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک با همکاری محققان دانشگاه کپنهاگ در این روش، سلول‌های گلیال نابالغ موسوم به سلول‌های پروژنیتور گلیال را از جنین سقط شده انسان استخراج کردند؛ سپس این سلول‌ها به مغز نوزادان موش پیوند زده شد که در نهایت این سلول‌های انسانی رشد کرده و جایگزین سلول‌های گلیال موش شدند.

سلول‌های انسانی پس از رشد به نوعی سلول گلیال بالغ موسوم به آستروسیت تبدیل شدند که مسئول تأمین مواد مغذی و بازسازی آسیب‌های مغزی هستند؛ سلول‌های گلیال انسانی 20 برابر بزرگتر از سلول‌های گلیال موش هستند.

هر موش در ابتدا 300 هزار سلول گلیال انسانی دریافت کرد که در یک بازه زمانی یک ساله، تعداد سلول‌ها به 12 میلیون افزایش پیدا کرد؛ جایگزین کردن سلول‌های مغز موش با سلول‌های گلیال انسانی، یک مغز ترکیبی ایجاد کرد که باعث بهبود کارآیی نورون‌های مغز موش شد.

موش با مغز ترکیبی (نیمی انسان و نیمی موش) در آزمون‌های شناختی و حافظه عملکرد بهتری در مقیاسه با موش‌های معمولی داشتند؛ این جوندگان با مغز ترکیبی، در آزمون یادآوری صداهای مرتبط با شوک الکتریکی عملکرد بهتری ثبت کردند.

نگرانی از ابرموجوداتی با هوش انسانی

نگرانی‌هایی درخصوص تلاش محققان برای تولید موجودات بسیار هوشمند مانند موجودات فیلم‌های علمی- تخیلی مطرح شده است؛ بر اساس فرضیه احتمالی، امکان هوشمندتر کردن حیوانات با تزریق سلول‌های مغز انسان وجود دارد.

اما محققان تأکید می‌کنند که استفاده از این روش محدود بوده و بر روی حیوانات دیگر – بخصوص پیوند سلول‌های گلیال انسانی به مغز میمون – به هیچ عنوان انجام نخواهد شد.

دکتر «استیون گلدمن» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: علت تولید موش‌هایی با مغز ترکیبی (نیمی مغز انسان و نیمی مغز موش)، استفاده از این حیوانات در تحقیقات بیماری‌های مختلف از جمله اسکیزوفرنی، آلزایمر و توسعه روش‌های درمانی جدید برای ام‌اس است.

نتایج این تحقیق در مجله Neuroscience منتشر شد.