«سنا دستغیب»، محقق ایرانی با همکاری دکتر «جواد پرویزی» و محققان دیگر از دانشگاه جفرسون و موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا در پژوهشی جدید یک گام به درک دلیل دشواربودن درمان عفونت‌های مفصلی نزدیک شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دانشمندان از مدت‌ها پیش در حال بررسی ماهیت عفونت مفصلی بوده‌اند که درمان‌ آن دشوار است. این یافته‌ها می‌توانند درد مفصلی ناشی از عفونت‌های مختلف از جمله بیماری لایم و همچنین مقاوم بودن آنها در مقابل درمان آنتی‌بیوتیک را توضیح دهد.

به گفته دکتر «نورین هیکاک»، تشکیل بیوفیلم نقش کلیدی در بروز عفونت مفصلی و عفونت پروتزهای اطراف مفاصل ایفا می‌کند. این یافته‌ها می‌تواند دلیل دشوار بودن درمان این عفونت‌ها را توضیح دهد. کشف جدید همچنین به رویکردهای دارویی منجر می‌شوند که آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان این عفونت‌ها کارآمدتر کنند.

سنا دستغیب، رهبر ارشد این پژوهش از دانشکده علوم زیست‌پزشکی دانشگاه جفرسون گفت: هدف ما تعیین این موضوع بود که چرا عفونت‌های باکتری MRSA مفصل در مقابل درمان آنتی‌بیوتیک استاندارد واکنش نشان نمی‌دهند.

گرچه بسیاری از محققان رشد باکتریایی را در محیط‌های رشد استاندارد بررسی می‌کنند، دانشمندان حاضر در این پژوهش به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که چرا باکتری‌ها در مایعی که مفاصل را احاطه کرده‌اند (مایع سینوویال) رفتار متفاوتی دارند. آن‌ها چندین نوع باکتری MRSA را در مایع سینوویال انسان، خون و محیط رشد باکتریایی پرورش دادند.

دستغیب و همکارانش دریافتند باکتری‌ها در مایع سینوویال شروع به رشدکردن به صورت انبوه می‌کنند و این انباشت‌ها به عنوان بیوفیلم در بسیاری از ویژگی‌ها شریک هستند. آن‌ها همچنین پی بردند این باکتری‌ها رشدشان را کند می‌کنند و این امر آن‌ها را در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها کمتر آسیب‌پذیر می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌ها برای هدف‌قراردادن سلول‌هایی مانند باکتری‌ها طراحی شده‌اند که رشد سریعی دارند.

دانشمندان نشان‌ دادند می‌توانند مانع از شکل‌گیری این انباشت‌های بیوفیلم موسوم به "زیست‌شناگرها" شوند و این کار را از طریق پیش‌درمان مایع سینوویال با آنزیم پلاسمین انجام دادند؛ این آنزیم، ماتریکس پروتئین را تنزل داد. با این پیش‌درمان، تیم تحقیقاتی شکل‌گیری زیست‌شناگر را کاهش داده و آسیب‌پذیری این باکتری‌ها در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها را افزایش دادند.

بررسی‌ها همچنین نشان داد چرا تشخیص‌عفونت‌های مفصلی حتی وقتی علائم بارزی از عفونت به چشم می‌خورند، تا این اندازه دشوار است. دکتر هیکاک در این باره اعلام کرد، آزمایش‌های کنونی برای رشد باکتریایی نمی‌توانند یک باکتری منفرد را از انباشت زیست‌شناگری که حاوی میلیون‌ها سلول است، تشخیص دهند و این امر منجر به دست‌کم‌گرفتن عفونت یا عدم شناسایی آن می‌شود.

دکتر جواد پرویزی، استاد جراحی ارتوپدی کالج پزشکی «سیدنی کیمل» در دانشگاه جفرسون، گفت: این پژوهش، قلب یکی از مهم‌ترین پرسش‌های پزشکی را هدف گرفته و این که چگونه جامعه پزشکی می‌تواند از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان کارآمدترین روش پیشگیری از عفونت‌ها استفاده کند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Infectious Diseases منتشر شد.