برنامه‌نویسان دانشگاه اصفهان بتازگی نرم‌افزاری را عرضه کرده‌اند که نوازندگان شش ساز را قادر می‌سازد از طریق تلفن همراه، ساز خود را کوک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پویا احمدوند یکی از اعضای تیم طراحی این نرم افزار با اشاره به مشکلات کوک کردن سازها توسط نوازندگان ایرانی گفت: در حال حاضر نوازندگان برای کوک کردن سازهای خود از دستگاهی به نام "تیونر" استفاده می‌کنند که یک کالای وارداتی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در موسیقی ایرانی فواصل ربع پرده وجود دارد که در موسیقی بین المللی این فواصل وجود ندارند به این دلیل از نرم افزارهای مشابه نمی‌توان برای کوک کردن سازهای ایرانی استفاه کرد.

احمدوند از تولید نرم‌افزاری برای این منظور خبر داد و اظهار کرد: این نرم افزار با عنوان "کوک یار" عرضه شده است که برای کوک کردن سازهای ایرانی به کار می‌رود.

وی به بیان ویژگی‌های این نرم افزار پرداخت و خاطر نشان کرد: نرم افزار «کوک یار» با پشتیبانی از ساز ایرانی بر روی سیستم‌های اندروید توسعه داده شده و با استفاده از آن نوازندگان می‌توانند ساز خود را براحتی کوک کنند.

این محقق با تاکید بر اینکه این نرم افزار بر روی تلفن همراه قابل نصب است، اضافه کرد: این نرم افزار محیط کاملا تعاملی دارد و حتی مبتدیان نیز می‌توانند با این نرم افزار ساز خود را کوک کنند.

احمدوند از تایید این نرم افزار توسط برخی اساتید موسیقی کشور خبر داد و اظهار کرد: این نرم افزار برای کوک کردن سازهای تار، سه تار، سنتور، کمانچه، ویولن و گیتار کاربرد دارد.