محققان دانشگاه واشنگتن در سنت‌لوئیس موفق به ساخت نسل جدید دوربین‌های فوق‌سریع با قابلیت ذخیره 100 میلیارد فریم در ثانیه شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور لیهون وانگ، استاد مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه واشنگتن، با استفاده از شیوه پیشرفته تصویربرداری فشرده فوق سریع (CUP) به کمک پرتو لیزر توانستند از چهار پدیده طبیعی فیلمبرداری کنند.

پروفسور وانگ اظهار کرد: با کمک این روش پیشرفته برای اولین بار قادر به مشاهده و ضبط تصاویر پالس‌های نوری در هوا شدیم. ما به کمک تصویربرداری فوق‌سریع لیزری، دنیای جدیدی از تصاویر شگفت‌انگیز را قابل مشاهده کردیم و امیدواریم با این شیوه مدرن، شاهد پیشرفت روزافزون علم باشیم.

دوربین ابداعی تیم تحقیقاتی پروفسور وانگ هیچ شباهتی به دوربین‌های موجود ندارد بلکه این دوربین مجموعه‌ای از ابزارهای فوق پیشرفته مثل میکروسکوپ‌ها و تلسکوپ‌های فوق سریع است که به کمک پرتو لیزر، پدیده‌های پرسرعت طبیعی را شکار کرده و اطلاعات خام را به رایانه ارسال می‌کند و این اطلاعات پس از پردازش در رایانه تبدیل به تصاویر قابل فهم می‌شود.

به گفته پروفسور ریچارد کنوری، مسئول برنامه‌ریزی و تحقیقات پیشرفته این پروژه، به کمک این دستاورد شگرف، درک ما از پدیده‌های فوق سریع طبیعت افزایش می‌یابد و همچنین این روش به تهیه مدل‌های دینامیکی بهتر کمک خواهد کرد.

جزئیات بیشتر این دستاورد در مجله Nature منتشر شده است.

انتهای پیام

سریع‌ترین دوربین دوبعدی جهان