صرفه‌جویی سه برابری در مصرف برق با فناوری کاملا ایرانی

مدیرعامل یک شرکت از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط این شرکت که در لبه فناوریهای نوین در حوزه بهره‌وری انرژی در جهان قرار می گیرند، خبر داد و گفت: با استفاده از محصولات مبتنی بر این فناوری‌ها مصرف برق می‌تواند تا 3 برابر کاهش پیدا ‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر حمیدرضا ریاحی، مدیرعامل شرکت تحقیقات الکترونیک فطروسی که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است درباره محصولات این شرکت اظهار کرد: علاوه بر طراحی و تولید بیش از 50 محصول مختلف دانشبنیان در حوزه الکترونیک قدرت ازجمله انواع رکتیفایرهای سوئیچمد مخابراتی، اینورترهای خورشیدی، یوپیاسها و شارژرهای اداری، نیمه صنعتی و صنعتی در توانهای 600 VA تا 750 KVA، این شرکت استفاده ازفناوری جدید سلولهای خورشیدی مبتنی بر تمرکز بالا High ConcentrationPhotoVoltaic - HCPV که در چند سال اخیر در جهان گسترش پیدا کرده است و رفته رفته جایگزین فناوری قدیمی فتوولتاییک می‌شود را نیز توسعه داده است.
وی بیان کرد: شرکت تحقیقات الکترونیک فطروسی یکی از 5 شرکتی در دنیا است که موفق به دستیابی به این فناوریشده‌اند.این شرکت با استقرار همزمان مرکز تحقیقات خود در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری مالاگا در جنوب اسپانیا موفق به تولید این محصول به‌صورت مشترک در ایران و اسپانیا شده است.

بازدهی 3 برابری نسبت به روش قدیمی
ریاحی در تشریح مزایای این فناوری بیان کرد: ویژگی استفاده از روش HCPV این است که انرژی بسیار متمرکزشده حاصل از عبور نور خورشید از لنزهای بسیار خاص و قوی، قابلیت عبور از سه لایه سلول بسیار کوچک و نازک فتوولتاییک که بر روی یکدیگر کاشته شدهاند را خواهد یافت. هر یک از این لایهها یکی از محدودههای طیف فرکانسی نور خورشید را جذب و به الکتریسته تبدیل مینمایند. بنابراین عملاً 3 بار انرژی هر اشعهنور جذب شده و موجب بازدهی تقریباً 3 برابری در مقایسه باروش قدیمی و متعارف PV می‌شود.
وی ادامه داد: از آنجا که اشغال مساحت زیادی از زمین، یکی از مشکلات پنلهای خورشیدی محسوب میشود، این فناوری با اشغال تنها یک سوم فضای معمول پنلهای خورشیدی مزیت فوقالعادهای را ایجاد مینماید.
این فعال عرصه دانش‌بنیان افزود: به علاوه، به دلیل تمرکز بسیار بالای نور محصول مبتنی بر این فناوری در مقایسه با سلولهای متعارف سیلیکونی PVدر طول ساعات بیشتری از روز کار می‌کندو برق تولید مینماید. دیگر مزیت بسیار مهم HCPVآن است که افت راندمان آن در نتیجه افزایش دما ده برابر کمتر از فناوری قدیمی و منسوخ PVاست.

پایه ساخت سیستم های CHP
وی دلیل توجه دنیا به سمت این فناوری را ویژگی‌های مثبت آن بیان کرد و گفت: با استفاده از همین فناوری پایه ساخت سیستم‌هایCombined Heat and Power - CHP هم گذاشته شده است که به تولید همزمان برق و گرما می‌پردازد.
ریاحی توضیح داد: راندمان این روش بسیار بالا است،به‌طوری‌که با بهرهگیری از چیدمان خاصی از سلولهای HCPV، بطور همزمان 26 درصد برق و 50درصد گرما تولید میشود که در مجموع راندمان بینظیر76 درصد را برای سیستم فراهم میآورد.

تجاری شدن کولرهای کم مصرف
دکتر ریاحی از جمله طرح‌های دیگر این شرکت را که به ثبت رسیده است و مراحل نمونهسازی را طی می‌کند، کولر مبتنی بر مواد تغییر فاز دهنده Phase Change Material - PCM بیان کرد و گفت: این کولرها با میزان مصرف پایین برق، با استفاده از مواد تغییر فازی، سرماییرا که توسط کمپرسورها در شب تولید می‌شود، ذخیره می‌کنند و در گرمای روز آن را به محیط پس می‌دهند.
وی توضیح داد: تفاوت این کولرها این است که چون سرما را در شب ذخیره کرده‌اند علاوه بر اینکه به دلیل خنکی دمای محیط در شب تقریباً سه برابر کمتر برق مصرف مینمایند، برق مصرفی آنان نیزاز نوع برق ارزان قیمت نیمه شبی است. در حالی که کولرهای گازی و آبی در روز که زمان اوج مصرف و گرانی برق است به میزان چندین برابر برق را استفاده می‌کنند.
ریاحی با اشاره به این که مدل مطرح شده نمونه خارجی ندارد گفت: یکی از مشکلهای کولرهای آبی مصرف زیاد آب در نتیجه تبخیراست. در فصول گرم سال روزانه حدود 3 میلیارد لیتر آب آشامیدنی و بسیار ذیقیمت در کشور توسط کولرهای آبی از بین می‌رود.

حمایت معاونت علمی
از نظر دکتر ریاحی حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین همکاری‌های پارک فناوری پردیس معاونت علمی در توسعه دستاوردهای این شرکت تأثیر مثبت داشته است. به گفته وی مدیریت خوبی در معاونت علمی و فناوری اعمال می‌شود تا امکانات و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان منتقل شود. همانطور که تا کنون شواهد نشان داده است معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش قابلتوجهی را در جهت افزایش تحقیق، تولید وتأمین تجهیزات و محصولات دانشبنیان صورت داده است.