تحقیقات صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد، مغز احتمالا دارای یک سیستم موقعیت‌یاب (GPS) سه‌بعدی است که امکان مسیریابی و حرکت در مناطق ناآشنا را برای انسان فراهم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محققان برای نخستین‌بار موفق به شناسایی سیستم ناوبری سه‌بعدی در مغز گونه‌ای از پستانداران شدند.

محققان موسسه علوم وایزمان در تحقیقات خود، سلول‌های مغز خفاش‌ را مورد بررسی قرار دادند؛ خفاش‌ها دارای سلول‌های «محل و شبکه» هستند که مانند سیستم موقعیت‌یاب (GPS) برای رهگیری موقیعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سلول‌ها در سایر پستانداران از جمله جوندگان نیز وجود دارد و احتمالا انسان نیز با دارا بودن این نوع از سلول‌ها، از توانایی ترسیم موقیعت در یک فضای سه‌بعدی برخوردار است.

سلول‌های خاصی در مغز خفاش، مسئول جهت‌یابی افقی و عمودی هستند؛ این سلول‌ها یک قطب‌نمای عصبی را تشکیل می‌دهند که جهت‌گیری دقیق حتی حرکت وارونه یا مستقیم را امکانپذیر می‌کند.

خلبانان نیز در برابر از دست دادن ناگهانی جهت‌گیری عمودی در حین پرواز، آموزش می‌بینند؛ در این شرایط خلبان قادر به تعیین جهت بالا و پایین نیست که در برخی شرایط این مسئله منجر به وقوع سانحه می‌شود.

بررسی عملکرد مغز خفاش، به درک نحوه جهت‌یابی پستانداران در محیط‌های پیچیده با تکیه بر سلول‌های عصبی که بصورت سه‌بعدی عمل می‌کنند، کمک می‌کند؛ این سیستم مانند یک قطب‌نمای داخلی، به پستانداران از جمله انسان برای حس جهت و موقعیت اطراف کمک می‌کند.

«آرسنی فینکل‌اشتاین» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: معتقدیم که این نتایج با (عملکرد مغز) سایر پستانداران از جمله انسان نیز مرتبط است؛ شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، مغز انسان نیز دارای سیستم موقعیت‌یاب مشابهی است که هنوز عملکرد آن ناشناخته باقی مانده است.

درک بیشتر از نحوه عملکرد این سیستم می‌تواند برای مقابله با شرایطی مانند سرگیجه مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این تحقیق در مجله Nature منتشر شد.