دانشمندان «موسسه سلول بنیادی هاروارد» و بیمارستان مک‌لین با همکاری «نیما عظیمی» شواهد جدیدی ارائه داده‌اند مبنی بر این که نوعی پیوند سلول بنیادی، استراتژی کارآمدی برای کمک به بیماران صرع خواهد بود که به داروهای ضدصرع واکنش نشان نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در این بررسی، دانشمندان عصب‌های مشتق‌شده از سلول‌های بنیادی جنینی انسانی و مهارکننده صرع را در مغزهای موش‌های مبتلا به شکل رایج صرع کاشتند. آن‌ها مشاهده کردند نیمی از موش‌هایی که این عصب‌های پیوندی را دریافت کرده بودند، دیگر علائم صرع را از خود بروز ندادند در حالی که نیم دیگر افت قابل‌توجه در تعداد دفعات بروز صرع را از خود بروز دادند.

دانشمندان پس از پیوند دریافتند عصب‌های انسانی در مغز نمونه‌های مبتلا به صرع یکپارچه شده بودند. عصب‌های پیوندی در واقع شروع به دریافت‌کردن ورودی هیجانی از عصب‌های میزبان کردند و به نوبه خود واکنش‌های مهار‌کننده‌ای تولید کردند که بیش‌فعالی الکتریکی عامل صرع را معکوس کردند.

بیش از 65 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به حملات صرع هستند که این امر می‌تواند منجر به تشنج، از دست‌رفتن هوشیاری و علائم عصبی دیگر شود.

جزئیات این پژوهش علمی در نشریه Cell Stem Cell قابل‌مشاهده است.