با اعطای هویت دیجیتالی به یک روزنامه نگار انگلیسی نخستین شهروند دیجیتالی جهان از سوی دولت استونی معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ادوارد لوکاس روزنامه نگار انگلیسی است که حالا یک تفاوت مهم با تمام ساکنان روی زمین دارد. او نخستین شهروند دیجیتالی جهان است و از این پس می تواند از هر نقطه از جهان به خدمات دولت الکترونیک استونی دسترسی داشته باشد.

این ابتکار عمل از سوی دولت استونی و با هدف توسعه مقوله "شهروند دیجیتالی" صورت گرفته است. استونی به عنوان پیشگام این فناوری نوین در دنیا به شمار می آید.

لوکاس که در روزنامه اکونومیست مشغول به حرفه روزنامه نگاری است در جریان برگزاری مراسمی ویژه در تالین، پایتخت استونی عنوان شهروند دیجیتالی خود را از رییس جمهور این کشور دریافت کرد.

درحال حاضر استونی به عنوان کشوری پیشرو در زمینه توسعه و استفاده از فناوریهای مرتبط با حوزه دولت الکترونیک و کارتهای اعتباری الکترونیکی شناخته می شود. این کشور بیش از 600 خدمات الکترونیکی به شهروندان عادی و 2400 خدمات از این دست نیز به تجار و بازرگانان این کشور ارایه می کند.

لوکاس پس از دریافت این عنوان اعلام کرد: از اینکه نخستین شهروند الکترونیکی جهان هستم خوشحالم و این نه به خاطر استونی بلکه به خاطر کل دنیاست.

عنوان و امکانی که وی به دست آورده جنبه سمبولیک ندارد. او از این پس می تواند تنها از طریق اینترنت به تمامی خدمات الکترونیکی دولت استونی دسترسی داشته باشد.

از جمله امتیازات این ابتکارعمل می توان به امکان راه اندازی شرکت از هر گوشه جهان تنها در عرض یک ساعت و انجام تبادلات بانکی در مدت چند ثانیه اشاره کرد.