مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: 120 طرح تجاری سازی توسط شرکت های فناور و واحدهای فعال در حوزه کسب و کار دانش بنیان در سامانه طرح های تجاری سازی به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناروی و نوآوری، دکتر اسماعیل قادری فر مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به فعالیت و شروع به کار سامانه طرح های تجاری سازی که از ابتدای شهریورماه گذشته وارد فاز عملیاتی شد اظهار کرد: اطلاعات بیش از 120 طرح تجاری سازی توسط شرکت های فناور و واحدهای فعال در حوزه کسب و کار دانش بنیان در این سامانه وارد شد و با تدبیر معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شد کلیه طرح ها بعد از ارزیابی و تایید اولیه در پارک های علم و فناوری استانی، در کارگروه ارزیابی طرح های تجاری سازی مورد بررسی نهایی و تصویب قرار بگیرند.

وی ادامه داد: براساس تصمیمات متخذه مقرر شده است کارگروه ارزیابی طرح های تجاری سازی با حضور 7 داور تخصصی از نقاط مختلف کشور هر دو هفته یک بار به صورت دوره ای در محلی خارج از معاونت برگزار شود که در دوره اول میزبانی کارگروه توسط دفتر تهران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان صورت می پذیرد.

برپایه این گزارش، دومین جلسه کارگروه ارزیابی در روز چهارشنبه 12 آذرماه 93 در دفتر تهران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حضور داوران تخصصی و نیز نماینده پارک های استانی ذیربط برگزار شد و طی آن قریب به 40 طح تجاری سازی واصله از استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و تهران مورد بررسی و ارزیابی نهایی قرار گرفت.

قادری فر در ادامه با بیان روند ارزیابی طرح ها، شاخص های اصلی طرح های مصوب در کارگروه را عبور از ایده محوری، تولید شده در مرحله نیمه صنعتی و دارای بازار متناسب با طرح عنوان و بیان کرد: از دیدگاه دفتر تجاری سازی این طرح ها باید علاوه بر شاخص های ذکرشده از اشتغالزایی پایدار نیز برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی فناوری معاونت علمی همچنین درباره منابع تامین شده برای اعطای تسهیلات تجاری سازی به این طرح ها اظهار کرد: منبع اصلی برای حمایت از این طرح ها از محل تفاهمنامه های منعقده تجاری سازی فی مابین معاونت علمی و پارک های استانی در سفرهای استانی معاون محترم علمی و فناوری رییس جمهوری و نیز برگشت تسهیلات اعطایی معاونت علمی در سال های گذشته به طرح های تجاری سازی است که عملیات مالی مربوطه نیز توسط صندوق های پژوهش و فناوری و با نظارت پارک استانی مربوطه صورت می پذیرد.

وی همچنین تاکید کرد: پارک های علم و فناوری استانی مکلف هستند در معرفی طرح ها تا 50 درصد از شرکت های مستقر در پارک یا مراکز رشد و 50 درصد باقی مانده را از بین سایر شرکت های مستقر در استان معرفی کنند.

قادری فر در پایان با اشاره به این نکته که در تلاش هستیم در یک فرآیند گذار شرکت ها را به سمت احراز صلاحیت دانش بنیانی برای استفاده از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی هدایت کنیم، تصریح کرد: دفتر تجاری سازی فناوری با هدف برقراری عدالت در ارزیابی طرح های فناوری و نیز نظارت جامع بر فرآیند ارزیابی طرح ها به صورت مستقیم به روند ارزیابی ورود نمی کند و به همین دلیل از داوران و صاحبنظران خبره در سطح ملی در این کارگروه بهره گرفته می شود.

سامانه تجاری سازی طرح های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آدرس fs.isti.ir قابل دسترس است.