مدیر گروه پزشکی هسته‌ای و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تشخیص محل خونریزی گوارشی دختر 16 ساله پس از سه سال به کمک روش پزشکی هسته‌ای در مرکز آموزشی درمانی نمازی شیراز انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر حقیقت‌افشار با اعلام این خبر اظهار کرد: این اقدام برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

وی اضافه کرد: این دختر 16 ساله که از خونریزی گوارشی و افت هموگلوبین با منشا نامعلوم به مدت سه سال رنج می‌برد، با هماهنگی گروه اطفال و گروه پزشکی هسته‌ای مرکز آموزش درمانی نمازی مورد اسکن هسته‌ای قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: در این روش، ابتدا برای القا و تشدید محل خونریزی تزریق هپارین انجام شد و با تصویربرداری‌های مکرر توسط گاما کمرا و انجام تصویربرداری SPECT پزشکی هسته‌ای بعد از گذشت 24 ساعت در انتهای روده کوچک محل خونریزی تشخیص داده شد.

حقیقت‌افشار گفت: با تشخیص محل خونریزی به این روش، بیمار توسط تیم جراحی تحت عمل جراحی قرار گرفته و دو محل خونریزی دهنده در انتهای روده کوچک برداشته شد.

به گزارش ایسنا، در پزشکی هسته‌ای پس از تزریق یا خوردن رادیو دارو، تصویربرداری مورد نظر به وسیله دستگاه گاما کمرا انجام می‌شود.

دستگاه SPECT-CT بیمارستان نمازی شیراز یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های گاما کمرا و تنها دستگاه از این نوع در جنوب کشور است که قابلیت انجام تمامی اسکن‌های هسته‌ای را با کیفیت بسیار بالا دارد.