یک زیست‌اخترشناس آمریکایی اخیرا گنجینه بزرگی از نامه‌های جدید اینشتین را بطور آنلاین در اینترنت منتشر کرده که در یکی از آنها، وی ماری کوری را در مورد چگونگی کار با شورای نظارت وقت نصیحت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در سال 1911 ماری کوری تحت انتقادات مضحک بسیاری قرار داشت. با وجود دریافت جایزه نوبل برای کار پیشگامانه‌اش در حوزه رادیواکتیویته، تلاشهای وی برای گرفتن جایی در آکادمی علوم فرانسه رد شده بود که یکی از دلایل مهم آن، زن بودن وی و همچنین شایعاتی در مورد یهودی بودنش بود.

در نامه‌ای که دیوید گرینسپون، دانشمند ارشد موسسه علوم سیاره‌ای در اینترنت قرار داده، آلبرت اینشتین شایعات مختلف را بی‌ارزش شمرده و کار وی را ستوده است. اینشتین در این نامه از اعضای شورای نظارت وقت با عنوان «خزندگان» یاد کرده و از ماری کوری خواسته تا به حرفهای بی‌ارزش آنها وقعی ننهد.

متن این نامه به شرح زیر است:

«خانم کوری بسیار محترم،

لطفا به من نخندید که بدون داشتن حرفی منطقی به شما نامه نوشته‌ام. اما من با دیدن رفتاری که عوام جرات کرده‌اند با شما داشته باشند، بسیار عصبانی شدم. اگرچه مطمئنم شما پیوسته این اراذل و اوباش را تحقیر می‌کنید. من باید به شما بگویم که چه میزان عقل، انرژی و صداقت شما را تحسین می‌کنم و خود را از اینکه در بروکسل به شخصه با شما آشنا شدم، بسیار خوش‌شانس می‌دانم. هرکسی که در میان این «خزندگان» نیست، اکنون مانند سابق مطمئنا از داشتن شخصیت‌هایی مانند شما و پل لنگوین خوشحال است، افراد واقعی که می‌توان از ارتباط داشتن با آنها احساس خاص بودن کرد. اگر اراذل و اوباش به گفتن هجویات در مورد شما ادامه دادند، به آنها وقعی ننهید و آن را برای خزندگانی بگذارید که برای آنها گفته شده است.

با دوستانه‌ترین احترامات برای شما، لنگوین و پرین،

آ. اینشتین

پی‌نوشت: من قانون آماری حرکت مولکول دو اتمی را در میدان تابش پلانک با استفاده از یک شوخی خنده‌دار و محدودیت طبیعی تعیین کرده‌ام که بر اساس آن، حرکت ساختار از قوانین مکانیک استاندارد پیروی می‌کند. اگرچه امید من برای معتبر بودن این قانون در واقعیت بسیار کوچک است.»