محققان ایرانی موفق به ساخت کیت های تشخیصی و تعیین مقدار ویروس هپاتیت B به روش مولکولی شدند که این کیت ها از سال آینده وارد بازار می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عبدالرضا اردشیری - عضو هیات علمی مرکز بن یاخته(تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی) گفت: در این مرکز موفق به ساخت کیت های تشخیصی، تعیین مقدار و درمان هپاتیت B شدیم که در سال آینده  این کیت به تولید انبوه می رسد.

وی با بیان اینکه اکنون کیت های تشخیصی هپاتیت B جزء اقلام وارداتی کشور محسوب می شود، عنوان کرد: کیت های با کیفیت بالا برای تشخیص هپاتیت B توسط دو کشور آلمان و روسیه به تولید می رسند.

وی افزود: تولید کیت های تشخیصی هپاتیت B در کشور  صرفه جویی ارزی بالایی دارد.

اردشیری با بیان اینکه کیت های تشخیصی هپاتیت B در ۲۰ آزمایشگاه مورد آزمایش قرار گرفته است، اذعان داشت: اکنون در حال دریافت مجوز برای تولید انبوه هستیم تا بتوانیم علاوه بر تامین نیاز در کشور، به صادرات نیز بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه شناسایی هپاتیت B بر اساس ژن ویروس است، یادآورشد: این کیت ها دقت بالایی برای تشخیص هپاتیت B دارد و افراد سالم هم می توانند برای تشخیص بیماری از این کیت ها استفاده کنند. همچنین فرقی نمی کند که بیمار در چه مرحله ای از بیماری به سر می برد و کیت در قالب مارکر ویروسی بیماری را تشخیص می دهد.

به گزارش مهر، این دستاورد در نمایشگاه دستاوردها که در دانشگاه صنعتی شریف در حال برگزاری است، ارائه شده است