محققان موفق به شناخت ماده‌ای برای حفاظت از سلول‌های عادی در هنگام شیمی‌درمانی شدند که هم‌زمان می‌تواند اثربخشی رادیوتراپی در حذف سلول‌های سرطانی را افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ترکیباتی که هنگام سرطان برای پیش‌گیری از تخریب بافتی ایجاد می‌شود، می‌توانند هم سلول‌های سرطانی و هم سلول‌های بافتی را محافظت کنند و محققان سال‌ها است در پی یافتن ترکیبی، تنها برای حفظ سلول‌های غیرسرطانی هستند.

این پژوهشگران در تحقیقی نشان دادند که در حین رادیوتراپی، استفاده از ترکیبی به نام RTA408 می‌تواند سلول‌های اندامهایی مانند پوست، سیستم گوارش و سیستم گردش خون را در برابر مقادیر کشنده رادیوتراپی محافظت کند. در حضور این ماده، تکثیر طبیعی سلول‌های نرمال حفظ شد و میزان مرگ سلولی در سلول‌های نرمال بدن نیز کاهش یافت.

با بررسی اثر این ترکیب بر روی رده‌های سلولی سرطان پروستات و حیوان زنده، محققان معتقدند که این ترکیب وابسته به نوع سلول‌ها اثر خود را اعمال کرده و در واقع استفاده هم‌زمان ترکیبی از رادیوتراپی و ماده RTA408 می‌تواند علاوه بر حفظ سلول‌های نرمال بافتی، سبب کاهش رشد سلول‌های توموری نیز بشود.

این محققان معتقدند که این ماده می‌تواند به‌عنوان ماده‌ای برای حفاظت سلول‌ها در دستاوردهای شیمی‌درمانی در سرطان‌ها استفاده‌شده و اثربخشی رادیوتراپی در حذف سلول‌های سرطانی را افزایش دهد.

گفتنی است، RTA408 ترکیبی است که برای کاربردهای دارویی متفاوتی برنامه‌ریزی‌شده است و نوع موضعی آن در درماتیت ناشی از رادیوتراپی، در بیماران سرطانی استفاده می‌شود.