وزیر علوم عنوان کرد: در نظر داریم که واحدهای درسی با تجاری‌سازی علم و فناوری را به واحدهای اختیاری دانشگاه‌ها اضافه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری،  محمد فرهادی در افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی وزارت علوم گفت: وزارت علوم هفته ملی پژوهش را برگزار می‌کند تا فرهنگ پژوهش و نوآوری را در کشور نهادینه کند و با آسیب‌شناسی بتواند توانمندی‌های محققان کشور را به نمایش بگذارد.

وی عنوان کرد: آموزش به شیوه حفظ و بدون تفکر و تدبیر را باید از فرهنگ دانشگاهی دور کرد و فضای کشور را به سمت پژوهش و فناوری آورد.

وزیر علوم اظهار داشت: این نمایشگاه نمایش اقتدار ایرانیان است و با توجه به اینکه فن‌بازار در این نمایشگاه حضور دارد به علم و تجاری‌سازی در بستر اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش‌ها در جهت تحقق افزایش سهم تولید و خدمت مبتنی بر دانش فنی است، خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم که این سهم به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

فرهادی افزود: پژوهش‌هایی باید مورد اهمیت قرار گیرند که سمت و سوی آنها به نیازهای کشور و مسائل مبتلابه جامعه باشد تا چرخه علم را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه حرکت در مرزهای دانش، تحقیقات بنیادی جایگاه خاص خود را دارد، اذعان داشت: در همین رابطه برنامه‌های وزارت علوم است که به توسعه پژوهشگاه‌ها و تحقیقات کاربردی متناسب با نیازهای منطقه‌ای کشور می پردازد و مدنظر است که واحدهای درسی با تجاری‌سازی علم و فناوری به واحدهای اختیاری دانشگاه‌ها اضافه شوند و دانشگاه‌ها از سمت آموزش محور به سمت پژوهش‌آفرینی حرکت کنند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های علم و فناوری تاکید فراوانی به علم و فناوری دارند، افزود: در یک ارزیابی از نظر تولید علم و فناوری‌های علمی از سال 1996 تا 2013 رتبه 21 را داشتیم که در سال 2013 رتبه اول را در منطقه کسب کرده‌ایم اما تولید این مقاله‌های علمی کافی نیست.

وی عنوان کرد: برای رسیدن به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که درخصوص علم و فناوری عنوان شده باید میان نهادهای سیاست‌گذاری علم و فناوری و پژوهشی انسجامی وجود داشته باشد.

فرهادی با اشاره به اینکه تکلیف چرخه علم به تولید با تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان محقق می‌شود خاطرنشان کرد: در حال حاضر 32 پارک علمی و فناوری، 154 قطب علمی، 465 مرکز رشد و 4 منطقه ویژه علمی و فناوری در کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه سهم ما از تولید علم در جهان 1.7 است، افزود: 80 درصد از تولید ناخالص ملی از منابع طبیعی است و تنها 20 درصد بخش نرم‌افزاری را شامل می‌شود از این رو باید به سمت نسل سوم در دانشگاه‌ها یعنی کارآفرینی برویم و شاهد توسعه پژوهش و رشد پارک‌های علمی و فناوری و همچنین بخش تولیدی و صنعتی نمایشگاه در کشور باشیم.

وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به مهر درباره تغییر و تحولات مدیریتی عنوان کرد: وزارت علوم در سطوح مختلف دانشگاه ها و ستاد به کار خود ادامه می دهد.

وی در خصوص بودجه های پژوهشی نیز عنوان کرد: در مجموع بودجه های آموزش عالی حدود 20 تا 20.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و بودجه های پژوهشی دانشگاه ها به میزان 28 درصد افزایش یافته است.

فرهادی اذعان داشت: بودجه ستاد وزارت علوم تحقیقات و فناوری کاهش داشته است.

وی افزود: دولت به افزایش بودجه های پژوهشی توجه داشته ولی در کل این میزان کم است.