در مسیر تولید سلول‌های مصنوعی، محققان موفق به تولید تراشه سیلیکونی شده‌اند که برخی عملکردهای پایه سلولی مانند تولید پروتئین از دی‌ان‌ای را کپی‌برداری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سلول‌ها بطور مداوم پروتئین‌هایی را بوسیله دستورالعمل کدگذاری در توالی دی‌ان‌ای تولید می‌کنند؛ میزان تولید هر پروتئین توسط سایر ژن‌ها کنترل می‌شود.

محققان موسسه علوم وایزمان در یک دستاورد مهم برای تولید سلول مصنوعی، سلول بر روی تراشه‌ای را با استفاده از سیلیکون تولید کرده‌اند.

سیستم جدید این امکان را برای محققان فراهم می‌کند تا چگونگی فعال یا غیر فعال شدن ژن‌ها را در خارج از سلول زنده بررسی کنند.

تراشه‌های سیلیکونی با استفاده از یک روش اختصاصی تولید می‌شود؛ در این روش ابتدا سطح سیلیکون با ماده شیمیایی حساس به نور پوشش داده می‌شود؛ از الگوهای نور برای ایجاد نقاطی استفاده می‌شود که در آنها دی‌ان‌ای به رشته‌هایی شبیه برس مسواک متصل می‌شود.

در نهایت یک محفظه گرد و کوچک ایجاد می‌شود که بوسیله یک مویرگ باریک به عرض 20 میکرومتر به یک کانال بزرگتر متصل می‌شود که برای حمل جریان مایع استخراجی از سلول باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این سیستم امکان تولید شبکه ساده‌ای از ژن‌های تعاملی را فراهم می‌کند.

گام بعدی این تحقیق، تولید الگوهای پیچیده و شبکه‌های بزرگتر عنوان شده است که کنترل صدها ژن مختلف در هزاران سلول مصنوعی بصورت یکجا را امکانپذیر می‌کند.

نتایج این دستاورد در مجله Science منتشر شد.