معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: من به شرکت های دانش بنیان قول می دهم که سال آینده توجه به آنها و حمایت ها بیشتر خواهد شد و سال پرباری در عرصه علم و فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناروی ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از 5 دستاورد تحقیقاتی و فناوری کشاورزی، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کشاورزی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین مراکز تحقیقاتی در کشور است که باید توجه ویژه ای به این مرکز داشته باشیم.

وی افزود: در روزهای نخست دولت تدبیر و امید، زمانی که در خصوص پژوهش صحبت کردم برخی از مسوولان قدیمی به من گفتند که این حوزه را نباید زیاد جدی بگیرم چرا که نتیجه بخش نیست اما من اعتقاد دارم اگر با برنامه ریزی روی تحقیقات سرمایه گذاری شود به نتایج چشمگیر و قابل توجهی خواهیم رسید.

ستاری با بیان اینکه برخی از مسوولان به مقوله پژوهش و تحقیق به چشم یک کار لوکس و ویترینی نظر دارند، بیان کرد: این نگاه بسیار اشتباه است و باید نگاه خود را به حوزه تحقیقات عوض کنیم و با کاربردی کردن تحقیقات در تمام زمینه ها، نتایج عملی آن را وارد زندگی مردم کنیم. باید مسوولان به این نتیجه برسند که تحقیق و پژوهش درآمدزا است و اگر در این حوزه سرمایه گذاری و برنامه ریزی مدون و درستی صورت گیرد با بازدهی اقتصادی و بازگشت سرمایه و ایجاد سود همراه خواهد بود.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از جدا بودن فضای دانشگاه های کشور از متن جامعه، گفت: متاسفانه غیر از دانشگاه تهران که به صورت تصادفی در مرکز کتابفروشی تهران قرار دارد سایر دانشگاه ها از متن جامعه دور هستند و فضای اطراف آنها از کارها و موضوعات مردم جدا است. در حالیکه در دیگر کشورها اطراف دانشگاه ها سرشار از موسسات تحقیقاتی است.

دانشگاه ها جزئی از مبلمان شهری هستند

به اعتقاد رییس بنیاد ملی نخبگان، دانشگاه ها جزیی از مبلمان شهری هستند و نباید دیوارها و نرده های آنها، فضای دانشگاه ها را از مردم جدا کند و دانشجویان را در فضای محدود خود محبوس کند و سبب شود تا دانشجویان و مردم چه فیزیکی و چه کاربردی با هم ارتباطی نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: ارگان های مختلف دولتی باید به این نتیجه برسد که تحقیقات را دغدغه اصلی خود قرار دهد نه اینکه به این بخش به عنوان موضوع دست چندم نگاه کند که این موضوع امکانپذیر نیست مگر اینکه روش ما در تحقیقات تغییر کند و از این طریق بتوانیم به متن جامعه رسوخ و نیازهای آن را برآورده کنیم.

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری درباره نحوه رسوخ دانش و تحقیقات به متن جامعه، ابراز کرد: این کار در صورتی امکانپذیر است که تحقیقات را هدفمند انجام دهیم، کاربردی کنیم و به سمت حل مشکلات مردم برویم به نحوی که نتیجه و حلاوت آن در زندگی مردم ملموس شود.
وی همچنین اظهار کرد: شرکت ها و موسسات تحقیقاتی باید یاد بگیرند که از محل فروش فناوری خود درآمدزایی کنند. این کاری است که در تمام کشورها انجام می شود. یا اینکه محققین بیاموزند که هزینه تحقیقات تنها از جیب دولت نباید تامین شود.

ستاری با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته 80 درصد هزینه تحقیقات توسط بخش خصوصی تامین می شود، افزود: نکته مهمی که باید مدنظر موسسات تحقیقاتی قرار گیرد این است که بدانند برای تجاری سازی محصولات خود نیز باید دولت را حذف کنند و هزینه های جاری را از راه های غیر دولتی و فروش فناوری تامین کنند.

نیروهای جوان جذب بخش تحقیقات شوند

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر برای توسعه بخش تحقیقات کشور به نهادهای واسطی مثل پارک های علم و فناوری و مراکز رشد نیاز داریم و باید به گونه ای فعالیت کنیم که نیروهای جوان جذب بخش تحقیقات شوند زیرا ایده های جدید در حوزه تحقیقات کشور میان دانشجویان بیشتر است.

به گفته ستاری، در شرکت های مطرح دنیا افراد جوان زیر 30 سال فعالیت دارند و این شرکت ها را به اوج می رسانند، ما نیز باید این کار را اجرا کنیم و از نیروهای جوان زیر 30 سال که سرشار از ایده هستند استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه برای اصلاح بخش تحقیقاتی کشور نیاز به تغییر نگاه از سوی محققین و مسوولین کشوری داریم ابراز کرد: در این شرایط است که می توانیم به یک نقطه مشترک در زمینه کاربردی شدن پژوهش ها برسیم که معاونت علمی نیز تلاش می کند این نقطه مشترک را تقویت کند.

توجه ویژه معاونت علمی به مرز دانش

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی با اشاره به توجه ویژه این معاونت به مرز دانش گفت: هیچ کدام از نهادهای موجود در کشور بیشتر از معاونت علمی به مرز دانش توجه نمی کند و بیشترین بودجه را به این حوزه تزریق می کنیم و از طریق صندوق های مالی خود نیز از شرکت های دانش بنیان حمایت می کنیم.

وی با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی به حوزه تحقیقات در کشور بیان کرد: باید در موسسات تحقیقاتی کشور حتما یک برنامه مدون و مشخص برای حضور و فعالیت بخش خصوصی تعریف و به محققین اجازه خروج از مراکز داده شود تا آنهایی که توانایی دارند برای خود شرکت تاسیس کنند و به صورت مستقل فعالیت داشته باشند.

ستاری همچنین بیان کرد: ایجاد پارک های فناوری و مراکز رشد کمک خوبی به توسعه بخش تحقیقاتی کشور است و باید این پارک ها در تمام بخش هایی که نیاز به تحقیق و پژوهش دارند ایجاد شود.

94؛ سال پربار حوزه علم و فناوری

دبیر هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به شرایط نامناسب بودجه کشور در سال های گذشته، بیان کرد: وضعیت نامناسب بودجه در سال های پیش و ادامه مشکلات بودجه در سال آینده، گستره حمایت ها را محدود کرده است اما من به شرکت های دانش بنیان قول می دهم که سال آینده توجه به آنها و حمایت ها بیشتر خواهد شد و سال پرباری در عرصه علم و فناوری و تجاری سازی محصولات دانش بنیان خواهیم داشت.

وی در خصوص استفاده از تحقیقات کاربردی در کشور، گفت: زمانی که مشاهده می کنم حاصل یک تحقیق در کشور تاثیر خوبی در اوضاع زندگی مردم می گذارد، سبب خرسندی همه ما می شود. به طور مثال طرح کلان ملی میگوی عاری از بیماری های یکی از طرح هایی بود که با کمک و جدیت معاونت علمی و همکاری وزارت جهادکشاورزی در جنوب کشور عملی شده و زندگی عده زیادی از مردم را بهتر می کند.

حمایت از تحقیقات بخش کشاوزی
ستاری در ادامه ابراز کرد: در حوزه کشاورزی نیز تحقیقات زیادی وجود دارد که می تواند باعث بهبود زندگی مردم شود که معاونت علمی از این تحقیقات حمایت کامل خواهد کرد و اعتقاد داریم این نوع تحقیقات کاربردی باید به بخش خصوصی مرتبط شود.

وی با اشاره به نیاز کشور برای انجام تحقیقات کاربردی، گفت: کشور ما نیاز جدی به تحقیقات کاربردی دارد که اگر از این نوع تحقیقات با توجه به شرایط استان ها انجام شود بسیاری از مشکلات استان ها به صورت محلی رفع خواهد شد. این کار نیز با استفاده درست از بخش خصوصی، دانشگاهیان و مراکز رشد امکانپذیر است.

معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری با مهم خواندن بحث آب در کشور، بیان کرد: حمایت از پروژه های حوزه آب یکی از مهم ترین وظایف معاونت علمی است و از طرح هایی که در جهت بهبود وضعیت آب کشور و کشاورزی کم بهره از آب باشد حمایت کامل خواهیم کرد.

کاهش مشکلات استان ها با استفاده از ظرفیت دانشجویان

رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در حال حاضر 5/4 میلیون دانشجو درکشور وجود دارد که اگر از این دانشجویان به صورت بومی استفاده کنیم قطعا می توانیم مشکلات استان ها را رفع کنیم.

ستاری با اشاره به وجود زیرساختهای مناسب حمایتی از تحقیقات کشور، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت حمایتی از تحقیقات در کشور فراهم و مکانیزم های آن نیز تعریف شده است از محققین و مراکز تحقیقاتی می خواهیم که از این شرایط به بهترین نحو ممکن استفاده کنند.

وی در پایان اذعان کرد: از آنجا که بخش کشاورزی به متن جامعه و همه آحاد مردم مربوط می شود، از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و فعالیت های آن در زمینه تحقیقات کاربردی و به تولید رساندن نتایج آن حمایت می کنیم.

براساس این گزارش، در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر وزارت جهادکشاورزی که همزمان با هفته پژوهش برگزار شد، از 5 دستاورد پژوهشی و تحقیقاتی حوزه کشاورزی در زمینه های مختلفی مانند دام و طیور، آب و خاک، کشاورزی دیم، اصلاح نهال و بذر و علوم شیلاتی توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی و 4 تفاهمنامه نیز در این زمینه با حضور دکتر ستاری منعقد شد.

این پنج محصول عبارتند از: رقم جدید پنبه با نام خورشید، طراحی و ساخت کمباین سه ردیفه پنبه چین، رقم جدید نخود با نام عادل، رقم جدید گندم دوروم با نام شبرنگ و معرفی شیوه آسان، ایمن و پربازده برای تولید محصول سالم قارچ خوراکی پلوروتوس استراتوس.

همچنین از 8 پژوهشگر برتر و 3 رییس ایستگاه برگزیده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی نیز تقدیر به عمل آمد.