دبیر کارگروه صنایع تخمیری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سهم ایران در افق 1404 در صنعت تخمیری باید به 9 درصد برسد که راه طولانی در پیش داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل فناوری و نوآوری، دکتر سید عباس شجاع الساداتی، دبیر کارگروه صنایع تخمیری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست گزارش اقدامات و ارائه برنامه های کارگروه صنایع تخمیری ستاد توسعه زیست فناوری، بیان کرد: در حال حاضر سهم صنعت تخمیر در بازار دنیا 180 میلیارد دلار است که این عدد بسیار بزرگ و قابل توجه است.
وی افزود: به طور مثال آنزیم هایی که در مواد غذایی و صنایع شوینده وجود دارند یکی از مواد تخمیری محسوب می شوند که این مواد امروز در دنیا جایگاه خوبی پیدا کرده اند.
دبیر کارگروه صنایع تخمیری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: در یک تحقیق جامعی که انجام داده ایم در خصوص وضعیت آینده بازار صنایع تخمیری در افق 1404، که در این تحقیق به این نتیجه رسیدیم رشد این صنعت بسیار زیاد است.
وی، با اشاره به جزییات این تحقیق، تصریح کرد: اگر این صنعت رشد 6 تا 7 درصدی داشته باشد تا سال 1404، حدود 300 میلیارد دلار از سهم بازار دنیا را در دست خواهد گرفت که این رقم قابل توجهی است.
وی در ادامه اظهار کرد: در زمینه رشد صنایع تخمیری اگر بخواهیم اهداف ستاد توسعه زیست فناوری را برآورده کنیم باید سهم ایران در این صنعت را به 9 میلیارد دلار برسانیم.
شجاع الساداتی، با اشاره به بررسی های صورت گرفته در این زمینه، گفت: برنامه ریزی کرده ایم و تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام داده ایم تا هم وضعیت فعلی کشور در زمینه صنعت تخمیری را مشخص کنیم و هم اینکه بررسی کنیم برای بالا بردن سهم ایران از بازار جهانی این صنعت چه اقداماتی باید انجام دهیم.
وی بیان کرد: به طور مثال نیاز است بررسی کنیم برای تحقق این برنامه نیاز به تدوین چه مقرراتی داریم و یا اینکه سرمایه گذاری های خود را باید در چه حوزه ای انجام دهیم تا در نهایت به افزایش سهم ایران در بازار صنعت تخمیر برسیم.
شجاع الساداتی، با تاکید بر اینکه صنعت تخمیری جزء صنایع با تکنولوژی بالا است، خاطرنشان کرد: رشد این صنعت نسبت به دیگر صنایع کمی مشکل تر است زیرا صنایع با تکنولوژی بالا در کشور با دشواری بیشتری رشد می کنند به همین دلیل قصد داریم با مطالعه دقیق بر روی صنایع دیگری که در کشور شکل گرفته است، دلایل شکست یا پیشرفت آنها را بررسی کنیم و از این تجربیات به خوبی بهره ببریم.
این استاد دانشگاه رشته شیمی در پایان بیان کرد: آسیب شناسی صنایع دیگر برای ما بسیار اهمیت دارد و سعی داریم تا آخر امسال یا سال آینده این آسیب شناسی را انجام دهیم، زیرا با این کار می توانیم اشتباهات گذشته برخی صنایع را تکرار نکنیم و در عوض از رموز موفقیت دیگر صنایع بهره بگیریم.